• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • PKIsigning
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Auto’s – Mercedes AMG GLB 35: modieuze krachtpatser

31 mei 2021 door Ewoud Hallebeek

Mercedes AMG GLB-front

Het modellenportfolio van Mercedes-Benz mag gerust riant genoemd worden. Met recht voor elk wat wils. Toch vonden de Duitsers dat er nog wat ontbrak: een compacte SUV. Die omissie werd vorig jaar rechtgezet met de introductie van de GLB. Advocatie reed met de topuitvoering: de AMG 35.

Maar de GLA dan, horen wij u vragen. Dat is toch een compacte SUV? In zekere zin wel, niet in het minst omdat Mercedes die auto zelf zo noemt. Maar in wezen is het natuurlijk gewoon een uit zijn voegen gegroeide hatchback, het hokjesdenken van zijn makers ten spijt. Je kunt een doorzonwoning na het aanbrengen van een dakkapel wel een villa noemen, maar die window dressing overtuigt op de lange duur maar weinig mensen, zeker niet als in de wijk steeds meer échte villa’s verschijnen.

Hoekig en daadkrachtig uiterlijk

Enfin, de GLB dus. Dat we hier te maken hebben met een heuse SUV, staat als een paal boven water. In de vormgeving herkennen we stijlelementen van de G-klasse; Mercedes’ onbetwiste en inmiddels iconische off-road specialist. Of hij ook compact is, zoals Das Haus zelf blijmoedig beweert, daar lopen de meningen over uiteen. Met zijn ruim 4,6 meter is hij net zo groot als de GLC en – om maar eens een ander merk te noemen – de Audi Q5. Dat zijn toch geen kleine jongens. De doelgroep zal het vermoedelijk worst zijn; die valt voor het hoekige en daadkrachtige uiterlijk, dat naadloos aansluit bij wat de huidige mode voorschrijft. Het Gooi heeft er een nieuwe sterspeler bij; een Range Rover Evoque is immers zó 2020.

Mocht u denken dat de GLB buiten de gebaande paden even onverzettelijk is als zijn avontuurlijke uiterlijk suggereert, dan moeten we u teleurstellen. In dit segment is ‘show but no go’ eerder regel dan uitzondering. Verder dan een scheefliggende stoeptegel komt de gemiddelde SUV-eigenaar niet qua terreinrijden, dus waarom zou je je dan als fabrikant vermoeien met integrale aandrijving, zelfsperrende differentiëlen en meer van dat soort dure techniek, als suggestie ook volstaat? Onderhuids is de GLB, die overigens op hetzelfde MFA-platform staat als alle andere huidige ‘kleine’ Mercedessen, dan ook even doorsnee als welke andere middenklasser ook.

Er zijn drie ‘gewone’ benzinemotoren (variërend van een 1.3 met 136 pk, tot een 224 pk sterke tweeliter) en drie 2.0 diesels (116-190 pk) verkrijgbaar. Allemaal turbo’s, allemaal viercilinders. De instappers zijn voorwielaangedreven, de topuitvoeringen zijn voorzien van de bekende 4Matic vierwielaandrijving, opdat u een zanderige manege-opgang niet uit de weg hoeft te gaan. Een automaat is in alle gevallen standaard, afhankelijk van de motorisering met zeven of acht overbrengingen. Hybride- of elektrische uitvoeringen zijn er niet.

Het topmodel

Topmodel is de AMG 35, die uit zijn geblazen tweeliter 306 pk (400 Nm) weet te peuteren. Goed voor het standaardsprintje in 5,2 seconden en een topsnelheid van 250 km/u. Indrukwekkend, maar zeker niet het maximaal haalbare. In de GLA schopt hetzelfde motorblok het tot 387 pk (en gaat in die hoedanigheid als ‘45’ door het leven), maar Mercedes besloot dat dat voor de GLB teveel van het goede zou zijn.

De AMG onderscheidt zich van zijn minder sterke soortgenoten door zijn andere grille en bumpers, de in carrosseriekleur gespoten achterspoiler en het speciale 19-inch lichtmetaal. Onze testauto was gestoken in Patagoniërood (meerprijs 1.150 euro) en stond op de optionele 21-inch multispaak wielen (1.694 euro); voorwaar een smaakvolle combinatie. Om het hogere vermogen verantwoord op het asfalt te krijgen, is de ‘35’ voorzien van vierwielaandrijving, een achttraps ‘Speedshift’ automaat met dubbele koppeling, gewijzigde voorwielophanging, stijvere veren en dempers, grotere remmen en een uitgebreid assortiment rij-instellingen, inclusief launch control.

Het interieur is onberispelijk afgewerkt en heeft fraaie materialen, ofschoon het meeste ‘aluminium’ bij nadere beschouwing goedkoop plastic blijkt te zijn. Het dashboard, met zijn kamerbrede digitale (aanraak)schermen, is typisch Mercedes, evenals het zelflerende MBUX-multimediasysteem met augmented reality, dat we al kennen van de EQC.

Meer is niet altijd beter

Mercedes is zich enigszins verloren in de bedieningsmogelijkheden van de software en de verschillende menu’s: touchpads, draai- en drukknoppen, spraak- en gebarenbediening, het zit er allemaal op. En toont maar weer eens aan dat het motto ‘meer is beter’ niet altijd opgeld doet. Los daarvan is het uiterst plezierig vertoeven in de GLB. Leefruimte in overvloed (tegen meerprijs is zelfs een derde zitrij leverbaar), met een 14 cm verschuifbare achterbank en een riante kofferruimte. Kom daar maar eens om bij een Evoque.

In tegenstelling tot de meeste andere AMG’s, die met woeste zes- en achtcilinders zijn uitgerust, hoeft u bij de GLB ‘35’ niet bang te zijn voor overmatig auditief spierballenvertoon. De viercilinder klinkt potent en assertief, maar overschrijdt nimmer de grenzen der betamelijkheid. Zoals het hoort, al was het maar omdat u uw hoofdbedekking met de zonneklep naar voren pleegt te dragen terwijl u geniet van de gretige reacties op uw rechtervoet. Wat een formidabele krachtbron en aandrijflijn.

Snoeihard onderstel

En daarin schuilt meteen hét grote minpunt van de AMG GLB 35: zijn specificaties doen vermoeden dat we hier te maken hebben met een sportwagen in gezinsverpakking. Maar het blijft natuurlijk gewoon een SUV, met bijbehorend hoge gewicht en dito zwaartepunt. De ingenieurs hebben er alles aan gedaan om die bijeffecten zoveel mogelijk te elimineren, maar dat heeft – het adaptieve dempingsysteem (2.185 euro) ten spijt – een werkelijk snoeihard onderstel opgeleverd. Wij houden best van ‘sportief geveerd’, maar deze AMG deed ons af en toe vertwijfeld het hoofd schudden, zelfs met alle systemen in Comfort-stand. De AMG GLB voelt zich eigenlijk alleen thuis op biljartlakenstrak asfalt; daar excelleert hij op alle fronten en is hij de verpersoonlijking van de S in SUV. Daarbuiten is het echter een heel ander verhaal.

De Mercedes-Benz AMG GLB 35 is verkrijgbaar vanaf 81.349 euro (onze testauto kwam, inclusief extra’s, uit op 95K). Daarvoor krijgt u heel veel auto, met indrukwekkende prestaties en prachtige techniek. Maar als u ons de keuze zou laten, zouden wij opteren voor dat andere topmodel, de GLB 250 4Matic. Die levert een stuk minder motorisch geweld (224 pk, 0-100 km/u in 6,9 sec, 236 km/u), maar is – denken wij – een veel uitgebalanceerder geheel. En hij kost 63.564 euro. Voor die 18 mille die u dan in uw zak houdt, kunt u een hoop opties aanvinken. Overigens is er al een GLB voor  51.354 euro.

Porsche Panamera: hooligan in maatpak

Lees meer

Land Rover Defender Octa: Dakar voor alledag

Lees meer

Porsche Macan: zonder hoofdletter P

Lees meer

Polestar 4: een beetje gek

Lees meer

Mercedes G580 EQ: met de G van Groot(s)

Lees meer

Maserati Grecale Folgore: haute couture

Lees meer

Filed Under: Opinie en blogs Tagged With: auto

Vorige artikel
Column: het bestuursrecht knelt vaak, als een slecht zittend confectiepak
Volgende artikel
Corona en huurprijsvermindering: de rol van de TVL en hoe om te gaan met de toekomst

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat stagiair(e) Rotterdam

Arbeidsjurist Gouda

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Rechtbank Rotterdam berispt advocaat wegens aanvoeren van niet-bestaande jurisprudentie

  • Nieuwe Uitdaging bij… o.a. Atlas Fiscalisten, Baker McKenzie, Van Benthem & Keulen

  • Opinie: ‘De afbouw van de hypotheekrenteaftrek is onvermijdelijk’

  • soccer, international, holland, nederland, eredivisie, honor division, banner, flag, vitesse arnhem Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

  • Advocaat persoonlijk aansprakelijk ondanks exoneratieclausule

Recente berichten

  • NCC functioneert goed, maar instroom zaken blijft achter
  • RSJ: Jeugdigen vaker buiten strafrecht houden
  • Advocaat verdachte in soevereinenzaak: ‘Uitspraken waren dom, maar geen aanslagplannen’
  • Compliance en digitale zekerheid: cruciale pijlers voor moderne advocatenkantoren
  • Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×