• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • PKIsigning
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Auto’s: volledig elektrisch op vakantie, kan dat?

14 september 2020 door Ewoud Hallebeek

Tesla opladen

“Leuk hoor, maar in de zomervakantie heb je er niks aan.” Zie daar de standaardreactie van sceptici op de immer toenemende populariteit van elektrische auto’s. Feit of fictie? Advocatie nam de proef op de som en ging met een Tesla naar Frankrijk.

De afgelopen jaren hebben wij heel wat EV’s aan een praktijktest onderworpen. Maar die beproevingen vonden altijd plaats in Nederland, dat zo ongeveer de grootste laadpaaldichtheid van het westelijk halfrond heeft. Op iedere hoek van de straat staat inmiddels zo’n nuttige voorziening, terwijl tankstations, winkelcentra, attractieparken, restaurantketens en transferia de beste parkeerplaatsen hebben gereserveerd voor oplaadbehoeftigen. Wil je altijd vooraan staan bij de Ikea? Koop een stekkerauto.

Die infrastructuur zouden we bijna voor lief nemen en maakt dat kritische opmerkingen als ‘maar je kunt er niet mee naar de Côte d’Azur’ veelal schouderophalend worden afgedaan. Cynici houd je immers altijd. Tuurlijk, sommige elektrische auto’s hebben een zeer beperkte actieradius, maar vandaag de dag is een realistisch bereik van 300-400 km bepaald geen uitzondering meer. En wie rijdt er nu meer dan 400 km (lees: vier uur) aan één stuk? Over het algemeen stop je na twee, drie uur om de benen te strekken, een broodje te eten of de kinderen te laten uitrazen. In dat half uur laad je de auto voor de volgende etappe op, en klaar ben je.
 
Of toch niet? De eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat we eigenlijk geen idee hebben. We zijn nog nooit met een EV over de landsgrenzen getrokken, dus roepen we feitelijk maar wat. Tijd voor een stukje onderzoeksjournalistiek naar de mensen toe: op naar Frankrijk, om The Amazing Stroopwafels maar eens te parafraseren.

Op pad met de Tesla Model X Long Range

De Tesla-importeur is zo vriendelijk om ons te voorzien van een Model X Long Range, met een WLTP-bereik van 505 km. Dat biedt perspectief, want onze vakantiebestemming (de Champagne, ten oosten van Parijs) bevindt zich op 480 km rijden van huis en dus hebben we onderweg maar één ‘tankstop’. De avond voor vertrek koppelen we de auto aan een publieke laadpaal. De accu is voor de helft leeg en natuurlijk willen we ‘vol’ vertrekken.

De volgende dag begint met een onaangename verrassing: de laadpaal blijkt een storing te hebben gehad en van opladen is niets terechtgekomen. Ja, dat hadden we kunnen zien als we de Tesla-app op onze telefoon hadden geraadpleegd, maar in alle hectiek is ons dat ontschoten. Uitstel van vertrek, om de auto elders een paar uur op te laden, is geen optie, en dus zetten we onze eindbestemming in het navigatiesysteem, klikken de versnellingspook in D en hopen er het beste van.

De navigatie adviseert een laadpauze bij het Supercharge-station (Tesla’s eigen snellaadsysteem) in het Belgische Kortrijk. Dat is ruim 200 km rijden, dus daar valt mee te leven. Een half uur later verschijnt op het dashboard de mededeling dat we onze snelheid onder de 115 km/u moeten houden omdat we anders voortijdig ‘leeg’ komen te staan. Dat tempert de feestvreugde toch enigszins.

Met de cruise control veiligheidshalve op 108 km/u zien we 2,5 uur later het bekende Tesla-logo aan de horizon verschijnen. Een zucht van verlichting. We hebben 8% accucapaciteit over en dat voelt alsof we bijzonder scherp aan de wind hebben gezeild. Het navigatiesysteem stuurt ons het desolate terrein van de (wegens corona volledig verlaten) Expohallen op, waar we inderdaad in de verte een rijtje Superchargers zien staan. Helaas wordt ons de toegang ontzegd en moeten we eerst een parkeerkaart kopen. Daarvoor dienen we ons binnen te melden, maar die kleine hindernis nemen we graag. Stroom!

Als we de kabel hebben aangesloten, zien we dat we naast een McDrive en een Pizza Hut staan. Die parkeerkaart was dus helemaal niet nodig geweest als we via de andere kant waren binnengereden. We lunchen met een pizza en een waterijsje, doen een sanitaire stop en vervolgen na een uur onze weg. De actieradius staat op 485 km. Het tweede en laatste deel van de reis verloopt vlotjes. Met 165 km ‘over’ arriveren we op onze bestemming. Wat nou ‘je kunt er niet mee op vakantie’? Makkelijk!

Middle of nowhere

Die positieve stemming slaat echter al snel om. Ons vakantieverblijf ligt in the middle of nowhere; heerlijk rustig en idyllisch, en volledig coronaproof bovendien, maar ook ver verwijderd van alle voorzieningen, waardoor na twee keer boodschappen doen onze auto nog maar 120 km bereik heeft. Tijd om te laden. Maar waar? Internet leert ons dat de dichtstbijzijnde laadpaal zich op 35 km afstand bevindt en opladen aan het stopcontact mag niet van onze beheerder (te duur en te belastend voor het elektriciteitsnetwerk).

In dit grotendeels agrarische gebied zijn elektrische auto’s simpelweg non-existent en laadpalen (dus) ook. Dat is natuurlijk een kip/ei-verhaal, maar dat doet niets af aan het feit dat wij met onvervalste range anxiety worden geconfronteerd. Hartstikke geinig dat hier nog de monden openvallen van vleugeldeuren (sic), maar we kopen er niks voor. En dan te bedenken dat ieder dorp een tankstation heeft, dat wij jaloers passeren.

Uiteindelijk rijden we als op eieren naar de dichtstbijzijnde Supercharger, 50 km verderop. Met 1% acculading (!) resterend, gaat de auto aan de stekker. We maken er maar een gezinsuitje van en kijken tijdens het opladen naar een kinderfilm op het grote centrale scherm (alle Tesla’s hebben een Netflix-abonnement, de sublieme geluidsinstallatie doet de rest). De kinderen voorin met een bakje chips op schoot, en de drive-in-ervaring is compleet. Als de film is afgelopen, hebben we 430 km ‘getankt’ en laten we het deprimerende industrieterrein achter ons. Eind goed al goed, maar liever hadden wij gewoon aan het zwembad gelegen.

Dagje toeren voelt als sprong in het diepe

Door het gebrek aan laadmogelijkheden zijn wij tamelijk beperkt in onze opties. Zomaar een dagje toeren voelt als een ongewisse sprong in het diepe en durven we alleen aan met een zo goed als volle accu. Met zo’n 100 km actieradius op het digitale scherm, ondernemen we weer een Supercharge-actie. Dat kost ons weer een halve dag. Daags voor vertrek melden we ons opnieuw, omdat we dit keer wél ‘vol’ van start willen. De eerst zo norse Franse beveiligingsbeambte groet ons inmiddels. De terugreis verloopt bijna saai: één laadstop (in Lesquin) volstaat. Ook dit keer een zielloos parkeerterrein, waar we bij het aanpalende Novotel een sfeerloze lunch nuttigen.

De conclusie? De vakantiereis an sich is met een elektrische auto prima te doen. Langs de grote snelwegen zijn voldoende laadmogelijkheden om soepel en zonder al te veel vertraging van A naar B te komen. Laden gaat langzamer dan tanken, maar het is vakantie, dus u heeft geen haast. In het uiterste geval boekt u een overnachting. De plaats van bestemming is echter een ander verhaal. Natuurlijk hadden wij ons van tevoren moeten verdiepen in de laadmogelijkheden, maar dat neemt niet weg dat sommige bestemmingen simpelweg (nog) ongeschikt zijn om met een EV aan te doen.

Goed geïnformeerd op weg voorkomt een hoop stress. Ook voor wat betreft de passen die nodig zijn om publieke laadpalen te activeren. In een aantal landen volstaan de passen van Nederlandse providers, maar van een ‘Europese dekking’ is nog geenszins sprake. Dat zal in de toekomst, dankzij het Europese initiatief e-clearing.net, anders zijn, maar tot die tijd verdient het aanbeveling u te informeren via uw dealer of leasemaatschappij, de ANWB, of websites als deze. Wij maakten (noodgedwongen) uitsluitend gebruik van Superchargers, waar alle Tesla’s toegang toe hebben, maar dat geldt dus niet voor álle EV’s.

En dan de Tesla Model X, tot slot. Een voorbeeldige reisgenoot. Stil, krachtig, ruim, comfortabel en uiterst gebruiks- en kindvriendelijk. Ons exemplaar stak strak in elkaar, was wars van piepjes en kraakjes en sloeg geen klap verkeerd. En wist ons keer op keer een grote lach op ons gezicht te toveren. Waar andere merken zichzelf bloedserieus nemen, brengt Tesla de humor in het spel. Bij het richting aangeven getrakteerd worden op een harde scheet door de speakers? Een open haard op het grote aanraakscherm? Een karaoke-machine? Navigatiekaarten die doen alsof je je op Mars bevindt? Tesla heeft het – en meer. Daar wordt het geen betere auto van, maar wel een leukere.

Opinie: ‘De afbouw van de hypotheekrenteaftrek is onvermijdelijk’

Lees meer

Raad van State kritisch over verplicht gebruik alternatieven voor chemische gewasbeschermingsmiddelen

Lees meer

Column – Je werktijd is waardeloos

Lees meer

Column – The big bang: GPT-5

Lees meer

Column – Kop dicht en doorwerken

Lees meer

Kan legal tech een existentiële crisis krijgen? Over AI, alignment en iets te initiatiefrijke assistenten

Lees meer

Filed Under: Nieuws, Opinie en blogs

Vorige artikel
Als je een digitaal kantoor wilt hebben, moet je klein beginnen
Volgende artikel
Advocaten moeten tonnen betalen aan cliënt om verzwijgen malafide transacties

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat stagiair(e) Rotterdam

Arbeidsjurist Gouda

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Rechtbank Rotterdam berispt advocaat wegens aanvoeren van niet-bestaande jurisprudentie

  • Opinie: ‘De afbouw van de hypotheekrenteaftrek is onvermijdelijk’

  • Nieuwe Uitdaging bij… o.a. Atlas Fiscalisten, Baker McKenzie, Van Benthem & Keulen

  • soccer, international, holland, nederland, eredivisie, honor division, banner, flag, vitesse arnhem Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

  • Advocaat persoonlijk aansprakelijk ondanks exoneratieclausule

Recente berichten

  • NCC functioneert goed, maar instroom zaken blijft achter
  • RSJ: Jeugdigen vaker buiten strafrecht houden
  • Advocaat verdachte in soevereinenzaak: ‘Uitspraken waren dom, maar geen aanslagplannen’
  • Compliance en digitale zekerheid: cruciale pijlers voor moderne advocatenkantoren
  • Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×