
Het Juridisch Loket helpt wekelijks duizenden mensen die vastlopen in juridische problemen. Vooral kwesties rond wonen en financiële zorg leiden tot grote onzekerheid, zo blijkt uit het rapport SignalenInZicht 2024.
Toename van hulpvragen
Het Juridisch Loket ondersteunt wekelijks ruim 9.000 mensen met juridische vragen en problemen. Deze vaak kwetsbare rechtzoekenden lopen vast in complexe regelgeving of ervaren dat regels niet goed worden uitgevoerd. De behoefte aan laagdrempelige rechtshulp blijft groot: in 2023 werd het loket 39% vaker gebeld dan een jaar eerder, steeg het aantal fysieke bezoekers met 19% en nam het gebruik van de spoedlijn met 14% toe.
Uit SignalenInZicht 2024 blijkt dat vooral de thema’s wonen en financiële zorg onder druk staan. Bij wonen behandelden de juristen van het Loket in 2024 meer dan 36.000 kwesties. Grote knelpunten vormen urgentieverklaringen en achterstallig onderhoud van huurwoningen. Ruim 1.200 keer vroegen mensen hulp bij een urgentieverklaring. Meer dan de helft van deze aanvragen werd afgewezen, waarbij veel mensen vastliepen op het begrijpen van voorwaarden, het verzamelen van bewijs of het bepalen van vervolgstappen. Daarnaast kwamen meer dan 8.500 vragen binnen over achterstallig onderhoud van huurwoningen, variërend van schimmel en lekkages tot defecte verwarming en slechte isolatie. Communicatieproblemen met verhuurders en onduidelijkheid over rechten en plichten spelen hierin een grote rol.
Financiële zorgen raken breder
Ook op het gebied van financiële zorg behandelde het loket in 2024 meer dan 44.000 zaken. De vier meest gesignaleerde knelpunten waren eigenrisicodragerschap, bewindvoering, incassobureaus en Wajong-bezwaarprocedures. Werkgevers die optreden als eigenrisicodrager bij ziekte lieten vaak steken vallen door gebrek aan kennis over hun verantwoordelijkheden. Over bewindvoering kwamen meer dan 4.900 vragen binnen, waarbij klachten over slechte communicatie en onduidelijkheid over rechten en procedures domineerden.
Daarnaast meldden rechtzoekenden 1.400 keer problemen met incassobureaus die oude of onterechte vorderingen innen. Mensen voelden zich onder druk gezet door agressieve communicatie en dreiging met juridische stappen. Ten slotte nam ook het aantal bezwaarprocedures rond de Wajong-uitkering toe: bijna de helft van de 1.500 vragen ging hierover, een stijging van 20% ten opzichte van 2023. Vooral mensen met een beperking of beperkte digitale vaardigheden lopen vast in onduidelijke brieven en ingewikkelde procedures, wat vaak tot financiële problemen leidt.
Lees het rapport voor meer informatie.