• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • PKIsigning
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Lotus Emeya: nekkenrekker

8 oktober 2024 door Ewoud Hallebeek

De Britse sportwagenfabrikant Lotus maakt, sinds het in Chinese handen is, grote stappen. Begin dit jaar reden wij met de volledig elektrische Eletre. Nu is het tijd voor de op dezelfde technische leest geschoeide Emeya.

Lotus kijkt niet op een hyperbooltje meer of minder. Waar de Eletre wordt aangeprezen als ‘hyper-SUV’, hebben we het bij de Emeya over een ‘hyper-GT’. Mooi gevonden. Hyper klinkt immers als de overtreffende trap van sportief. En omdat Lotus zijn pappenheimers kent, wordt er in het geval van de Emeya ook maar de kwalificatie ‘geboren op het circuit’ tegenaan gegooid. Volslagen onzin natuurlijk, maar het linkje naar de racesuccessen uit het verre verleden kan maar gelegd zijn, nietwaar?

Apenrots

De ambities zijn er niet minder om. Het huidige Lotus is high-end en wenst uitsluitend zaken te doen in het hoogste segment van de markt. En dus wordt er geen geheim gemaakt van gemaakt dat de Emeya vooral de Porsche Taycan op de korrel heeft – en in de slipstream daarvan de Audi RS e-Tron GT, de Tesla Model S Plaid en de Mercedes EQS AMG. Grote schoenen om te vullen, want die concurrenten zijn allemaal absurd snel – wat wil je ook, met vermogens van rond de 1.000 (duizend!)  pk – en weten waar Abraham de wegliggingsmosterd haalt. Goed, de een is wat meer op comfort gericht dan de ander, maar toch, je moet maar durven om je in dit selecte gezelschap een plaats bovenop de apenrots te willen verwerven.

Niet voor de Bühne

Aan het uiterlijk zal het in ieder geval niet liggen. De Emeya is Lotus’ eerste vierdeurs sedan (de in beperkte oplage gebouwde, in 1989 geïntroduceerde Omega daargelaten, want dat was toch een beetje een Frankenstein-auto) en eerlijk is eerlijk: nimmer trokken wij met een testauto meer bekijks. Toegegeven, dat lag ook aan diens netvlies verschroeiende kleur (Solar Yellow – meerprijs € 2.290) en 22-inch tienspaaks wielen (voor € 2.610 onze persoonlijke favoriet), maar dat is spijkers op laag water zoeken. Want ook zonder die opties is de Emeya een absolute nekkenrekker: laag, breed en vol met lipjes en flapjes en luchtinlaten en uitstroomopeningen. Om over de actieve grille en achterspoiler nog maar te zwijgen. Volgens Lotus voegt de achtervleugel 250 kg neerwaartse druk toe – waarmee maar gezegd wil zijn dat de aerodynamische toevoegingen er niet voor de Bühne zijn, maar weldegelijk een doel dienen.

Gran Turismo

Groot is hij ook. Voor de beeldvorming: de Emeya is net zo lang als een Mercedes S-klasse. En 1 cm breder. Dat je daarmee geen kwikzilverige sportwagen onder je achterwerk hebt, moge duidelijk zijn, zijn leeggewicht van 2,6 ton nog buiten beschouwing gelaten. Maar dat ambieert de Emeya ook helemaal niet te zijn. Het is een GT (Gran Turismo); bedoeld om in alle comfort op zeer hoge snelheid grote afstanden af te leggen, bij voorkeur over snelwegen. En dan doet een hoog gewicht een stuk minder ter zake. En is een wielbasis van 3,1 meter eerder een zegen dan een obstakel. Niet alleen vanwege de enorme binnenruimte, maar vooral ook vanwege de rust in het onderstel. De Stelvio-pas in recordtijd bedwingen doe je maar in jouw 911. Of in je Lotus Emira, for that matter.

Laden met 450 kW

De Emeya staat op hetzelfde technische platform als de Eletre. Dankzij de toepassing van een nieuwe koelingstechniek kon het accupakket niet alleen platter worden, maar biedt het ook de mogelijkheid om te snelladen met een ontzagwekkende 450 kW. Daarmee is de Emeya op papier de snelst ladende auto ter wereld. Op papier, want er zijn nog geen snelladers die dit tempo aankunnen.

Mocht je per ongeluk die ene 400 kW-lader hebben getroffen, weet dan dat het 102 kWh lithium-ion accupakket in een kleine tien minuten weer voor 80 procent vol is. Aan een iets (!) gangbaardere 350 kW-lader ‘tank’ je in vijf minuten 150 km bereik. Indrukwekkend.

Hardware-matig is de Emeya zo goed als identiek aan de Eletre. De niet nader aangeduide instapper heeft een vermogen van 613 pk (0-100 km/u in 4,2 sec, topsnelheid 250 km/u) en een theoretische (WLTP) actieradius van 610 km, wat in de praktijk neerkomt op 500-550 km.

Daarboven staat de S, die dezelfde techniek herbergt, maar is voorzien van een rijkere uitrusting. Topmodel is de R, die met zijn 919 pk het sprintje van nul naar honderd in 2,8 seconden weet te klaren en pas bij 256 km/u de strijd met de luchtweerstand verliest. Vierwielaandrijving is standaard, evenals luchtvering en adaptieve demping. De R is daarnaast af-fabriek voorzien van vierwielbesturing, actieve stabilisatoren, grotere remmen en een versnellingsbak met twee overbrengingen.

Autobahn-verslinder

Wij reden de Emeya S. En constateerden dat die eigenlijk hetzelfde rijdt als de Eletre. Hij is net zo misselijkmakend snel, heeft hetzelfde interieur (bezwijk vooral niet voor de verleiding om de optionele camera-buitenspiegels aan te vinken) met dezelfde hoogstaande afwerking, fraaie materialen, rijke uitrusting en hoogstaande comfort.

Door het iets lagere zwaartepunt heeft hij een marginaal puntiger weggedrag, maar daar merk bij normaal dagelijks gebruik niets van. Zijn grenzen liggen ver buiten het op de openbare weg toegestane en de stuurinrichting is direct en precies, zij het enigszins gevoelloos.

Je catapulteert je van bocht naar bocht in volmaakte stilte, maar als je dacht met de Emeya een rasechte sportwagen in de geest van de oude Colin Chapman te kopen, dan kom je bedrogen uit. Daarvoor is hij (veel) te groot, (veel) te zwaar en ontbreekt het hem aan welke rauwe sensatie dan ook. Een uiterst capabele Autobahn-verslinder is hij echter zonder enige twijfel. De Porsche Taycan mag dan meer gefocust zijn, de term ‘Hyper-GT’ is minder vergezocht dan je zou denken.

De Lotus Emeya is verkrijgbaar vanaf € 109.685. De door ons gereden S kost minimaal € 130.585, topmodel R heeft een vanafprijs van € 155.025. Een hoop geld, maar afgezet tegen een qua prestaties en uitrusting vergelijkbare Taycan een koopje. Wie durft?

Lees ook:

Porsche Panamera: hooligan in maatpak

Lees meer

Land Rover Defender Octa: Dakar voor alledag

Lees meer

Porsche Macan: zonder hoofdletter P

Lees meer

Polestar 4: een beetje gek

Lees meer

Mercedes G580 EQ: met de G van Groot(s)

Lees meer

Maserati Grecale Folgore: haute couture

Lees meer

BMW M5: It’s life, Jim, but not as we know it

Lees meer

Porsche 911 Carrera: eenvoud als kenmerk van het ware

Lees meer

Filed Under: Actueel Tagged With: auto

Vorige artikel
(Ex-)patroon & -pupil: ‘We delen een worsteling’
Volgende artikel
Nieuwe uitdaging bij... Bird & Bird, MAAK, FT-advocaten en HDK

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat stagiair(e) Rotterdam

Arbeidsjurist Gouda

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Rechtbank Rotterdam berispt advocaat wegens aanvoeren van niet-bestaande jurisprudentie

  • Opinie: ‘De afbouw van de hypotheekrenteaftrek is onvermijdelijk’

  • Nieuwe Uitdaging bij… o.a. Atlas Fiscalisten, Baker McKenzie, Van Benthem & Keulen

  • soccer, international, holland, nederland, eredivisie, honor division, banner, flag, vitesse arnhem Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

  • Advocaat persoonlijk aansprakelijk ondanks exoneratieclausule

Recente berichten

  • NCC functioneert goed, maar instroom zaken blijft achter
  • RSJ: Jeugdigen vaker buiten strafrecht houden
  • Advocaat verdachte in soevereinenzaak: ‘Uitspraken waren dom, maar geen aanslagplannen’
  • Compliance en digitale zekerheid: cruciale pijlers voor moderne advocatenkantoren
  • Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×