• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • PKIsigning
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Polestar 4: een beetje gek

30 mei 2025 door Ewoud Hallebeek

Na de Polestar 1, 2 en 3 is er nu ook de Polestar 4. Volledig elektrisch, dat spreekt vanzelf. Minder vanzelfsprekend is het ontbreken van een achterruit.

Auto- en film-aficionados op leeftijd zullen zich vast de low-budget comedy The Gumball Rally uit 1976 herinneren. Het flinterdunne plot verhaalt over een illegale autorace (de makers raakten geïnspireerd door de Cannonball Run) van New York naar Californië. Onder de deelnemende amateurcoureurs bevindt zich ene Franco; een Italiaan met – clichés worden in ‘Gumball’ niet geschuwd – een Ferrari Daytona Spider als strijdwapen. Vlak voor de start trek Franco de binnenspiegel van zijn voorruit, werpt deze over zijn schouder, richt zich tot zijn passagier en spreekt met een vet Italiaans accent de onsterfelijke woorden: ‘The first rule of Italian driving: what’s behind me is not important’. Zouden de Polestar-ontwerpers die film ook hebben gezien?

Coupé-SUV

Want een beetje gek is het natuurlijk wel, geen achterruit. Polestar weet het allemaal prima uit te leggen, maar bij ons beklijfde vooral het gevoel van een gimmick. De toekomst moet uitwijzen of het een blijvertje is of niet. De volgend jaar te verschijnen Polestar 5 zal in ieder geval ook verstoken zijn van een achterruit. Waarom? Laten we ons beperken tot de ‘4’, die door zijn makers een coupé-SUV wordt genoemd (‘de aerodynamica van een coupé, de ruimte van een SUV’). Dat soort vergezochte cross-overs leveren veelal vlees noch vis op, maar de Polestar 4 mag zonder meer een harmonieus geheel worden genoemd. Het front mag dan generiek-Aziatisch zijn, de rest van de auto is Bauhaus-strak vormgegeven, met onmiskenbare trekjes van zustermerk Volvo.

Veel SUV valt er niet in te ontdekken – als rabiate SUV-tegenstanders kunnen wij dat niet sterk genoeg prijzen – en eigenlijk is het gewoon een kruising tussen een sedan en een hatchback. Maar de sterk aflopende daklijn (coupé!) geeft er toch een sportief tintje aan. En juist in die daklijn zat het probleem. Een echte coupé heeft drie deuren en beperkte hoofdruimte achterin, maar dat was voor de ‘4’ (bedoeld als gezinsvervoerder) geen optie. De achterbank moest een net zo comfortabele en veilige zitplaats bieden als de voorstoelen, en dus mocht de daklijn pas na de achterdeuren écht naar beneden.

Volgens Polestar zou de achterruit daardoor zó vlak komen te liggen, dat je er niks door zou zien. En dus kon dat raam net zo goed worden weggelaten. Een typisch geval van doelredenering, maar het effect is er niet minder om: Polestar heeft iets unieks waarover gepraat en geschreven wordt. Tel uit je winst.

Het went (een beetje)

Om toch naar achteren te kunnen kijken, is de 4 voorzien van een camera, die zijn beeld projecteert op een digitale ‘binnenspiegel’ (druk op de knop en je ziet de kinderen op de achterbank). Mooi gevonden. Modern ook. En weer eens wat anders dan digitale buitenspiegels, waar niemand meer van opkijkt. Werkt het? Mwoh. Het went (een beetje), laten we het daar op houden.

Focussen gaat een stuk minder makkelijk dan bij een conventionele spiegel, waardoor een snelle blik achteruit – wat je verbazingwekkend vaak doet – steeds in goede bedoelingen strandt. Althans, bij ons. Wij zijn brildragend, hetgeen de zaak nogal bemoeilijkt, zo bleek. Volgens de Nederlandse Polestar-woordvoerder ondervinden de meeste mensen er geen hinder van. Wat daar ook van zij, wij raden u ten zeerste aan eerst te gaan proefrijden om een en ander aan den lijve te ondervinden.

Nog meer klachten? Ja, de hoofdsteunen op de voorstoelen leunen naar onze smaak nét iets te ver naar voren, waardoor wij het lastig vonden om een langdurig prettige zithouding te vinden. Anderen hadden daar dan weer geen enkele moeite mee, wat ons advies om vooraf een uitgebreide proefrit te maken alleen maar onderstreept.

Scandinavisch

Voor de rest is het interieur een oase van rust. De gebruikte materialen zijn hoogwaardig, op de afwerking is niks aan te merken, er is hoofd- en beenruimte in overvloed en comfort kan met hoofletters worden geschreven. De sfeer ademt warm Scandinavisch minimalisme, wat iets wezenlijk anders is dan de klinisch-zakelijke eenvoud van Tesla, ondanks dat beide merken het adagium ‘alles via het centrale touch screen’ hebben omarmd.

In het geval van de Polestar 4 hebben we het dan over een horizontaal geplaatst 15,4 inch beeldscherm met Google infotainment. Dat werkt voortreffelijk (Polestar heeft heel prettige snelkoppelingen ingebouwd), met mooie graphics bovendien, maar de samenwerking met Apple CarPlay verliep in ons geval bepaald niet vlekkeloos; wij konden vaker niet dan wel van onze iPhone-apps gebruik maken.

De hardware van de Polestar 4 (die technisch identiek is aan de Zeekr 001 en met zijn 4,84 meter net zo lang als een VW Passat) is tamelijk overzichtelijk. Welke motorisering u ook kiest, u krijgt altijd een 100 kWh lithium-ion accupakket en een topsnelheid van 200 km/u. Verder is er ook maar één type elektromotor beschikbaar: eentje met 272 pk. De vraag is alleen: wilt u één of twee van die motoren? In het eerste geval bent u veroordeeld tot de achterwiel aangedreven Long Range Single Motor (0-100 km/u in 7,1 seconden), die een theoretisch (WLTP) bereik heeft van 620 km. Kiest u voor twee motoren (lees: 544 pk), dan bent u aangewezen op de Long Range Dual Motor (0-100 in 3,8 sec, WLTP 590 km).

Graad van perfectie

Wij reden de Dual Motor, voorzien van zowel het Pilot- (€ 1.500), het Plus- (€ 3.000) als het Performance-pakket (€ 4.500). Logischerwijs bevatten die allemaal uitbreiding van de – toch niet karige – standaarduitrusting.

Het Performance-pakket zorgt niet, zoals u wellicht zou verwachten, voor betere prestaties, maar bestaat uit 22-inch wielen, grote Brembo remmen en ‘dynamische’ schokdempers. Niet van het Zweeds Öhlins, zoals bij de Polestar 2 Performance, maar van het Duitse ZF. En dat voel je. Öhlins staat op eenzame hoogte als het gaat om schokdemper-technologie en zorgt op de Polestar 2 voor een messcherp weggedrag en bergen stuurgevoel, gecombineerd met een welhaast perfecte combinatie van comfort en sportiviteit.

In de ‘4’ weten de ZF-dempers die graad van perfectie niet te benaderen, laat staan te evenaren. In de comfortstand zijn ze (veel) te zacht, in de sportstand op het onaangename af hard. De heerlijk directe en communicatieve besturing helpt daar geen moedertje lief aan. De gemiddelde automobilist, die zijn kilometers gedachteloos op de snelweg onder zich door laat glijden, zal er zijn schouders over ophalen. De ware connaisseur vindt echter in de Polestar 2 veel meer voldoening en diepgang.

De Polestar 4 is verkrijgbaar vanaf € 59.800. De door ons gereden Dual Motor kostte, inclusief accessoires, € 80.100. Daarvoor heb je nét geen Porsche Macan. Grappig genoeg noemt Polestar die auto als directe concurrent van de ‘4’. Die bewering moesten we maar eens op waarheid gaan toetsen.

Lees ook:

A lawyer sitting at a desk with legal books, documents, and a newspaper, embodying professionalism.

NCC functioneert goed, maar instroom zaken blijft achter

Lees meer
Close-up of a wooden judge's gavel on a black desk, symbolizing justice and law.

RSJ: Jeugdigen vaker buiten strafrecht houden

Lees meer

Advocaat verdachte in soevereinenzaak: ‘Uitspraken waren dom, maar geen aanslagplannen’

Lees meer

Compliance en digitale zekerheid: cruciale pijlers voor moderne advocatenkantoren

Lees meer
soccer, international, holland, nederland, eredivisie, honor division, banner, flag, vitesse arnhem

Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

Lees meer

Nieuwe Uitdaging bij… o.a. Atlas Fiscalisten, Baker McKenzie, Van Benthem & Keulen

Lees meer

Rechtbank Rotterdam berispt advocaat wegens aanvoeren van niet-bestaande jurisprudentie

Lees meer

Advocaat persoonlijk aansprakelijk ondanks exoneratieclausule

Lees meer

Filed Under: Actueel Tagged With: auto

Vorige artikel
Tuchtrecht: spoed bij testamentwijziging laat te weinig ruimte voor zorgvuldigheid
Volgende artikel
Tweede Kamer wil einde aan 'notaris-hoppen' door geweigerde cliënten

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat stagiair(e) Rotterdam

Arbeidsjurist Gouda

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Rechtbank Rotterdam berispt advocaat wegens aanvoeren van niet-bestaande jurisprudentie

  • Nieuwe Uitdaging bij… o.a. Atlas Fiscalisten, Baker McKenzie, Van Benthem & Keulen

  • Opinie: ‘De afbouw van de hypotheekrenteaftrek is onvermijdelijk’

  • soccer, international, holland, nederland, eredivisie, honor division, banner, flag, vitesse arnhem Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

  • Advocaat persoonlijk aansprakelijk ondanks exoneratieclausule

Recente berichten

  • NCC functioneert goed, maar instroom zaken blijft achter
  • RSJ: Jeugdigen vaker buiten strafrecht houden
  • Advocaat verdachte in soevereinenzaak: ‘Uitspraken waren dom, maar geen aanslagplannen’
  • Compliance en digitale zekerheid: cruciale pijlers voor moderne advocatenkantoren
  • Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×