• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • PKIsigning
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Auto’s – Hyundai Ioniq 6: feest der herkenning

2 augustus 2023 door Ewoud Hallebeek

Hyundai zet vol in op elektrische aandrijving. Wat heet, de Koreanen spraken in 2020 de ambitie uit  in 2025 marktleider te zijn. De twee jaar gelden geïntroduceerde Ioniq 5 was daarvoor de eerste aanzet. Nu is er ook de Ioniq 6.

Dachten we dat alle autofabrikanten heden ten dage laaggeletterd zijn (en uitsluitend de S, de U en de V op hun repertoire hebben), komt Hyundai doodleuk met een old school sedan op de proppen. Een carrosserievorm die in het Westen al jaren met uitsterven bedreigd wordt – prestigieuze zakenlimousines buiten beschouwing gelaten – en op die grond eigenlijk op de Unesco werelderfgoedlijst zou moeten staan. Daarmee heeft de Ioniq 6 op het eerste gezicht, vanwege het ogenschijnlijk ontbreken van een afzetmarkt, een tamelijk gedurfd verdienmodel.

Anderzijds is het sedanaanbod inmiddels dermate gedecimeerd, dat hij zomaar in een onvermoed, als een veenbrand onderhuids woekerend verlangen zou kunnen voorzien. En anders is het nog altijd een mooie empirische toetsing van de Wet van Say (elk aanbod schept zijn eigen vraag). Hoe dan ook is de Ioniq 6 vooral bedoeld voor de Aziatische markt, waar de massa een stuk minder enthousiast de SUV heeft omarmd. En ach, als je hem tóch hebt, kun je hem net zo goed naar Europa halen, nietwaar? Niet geschoten is immers altijd mis.

Love it or hate it

De Ioniq 6 is verregaand gebaseerd op het studiemodel Prophecy Concept, dat begin 2020 werd onthuld. Of hij ook mooi is, mag u zelf bepalen. De meningen zijn er over verdeeld – het lijkt een kwestie van love it or hate it, merkten wij – en eigenlijk valt dat alleen maar te prijzen. Eenheidsworsten zijn er al meer dan genoeg. Sterker, ‘eenheidsworst’ lijkt de enige optie op het moderne automenu; het gebrek aan fantasie, bij zowel makers als kopers, is tenenkrommend. Oorspronkelijke geesten zouden dan ook zomaar kunnen vallen voor het non-conformistische uiterlijk van de Ioniq 6. Dat overigens, omwille van een zo groot mogelijk bereik, volledig gedicteerd werd door de windtunnel. Volgens Hyundai is de ‘6’, met een Cw-coëfficiënt van 0,21, de meest gestroomlijnde auto van zijn klasse. Dat u het maar weet.

Onderhuids – en in het interieur – is het een feest der herkenning. Oneerbiedig gezegd is de Ioniq 6 niks meer dan een Ioniq 5 met een ander jasje. Waar niets mis mee is, want in 2021 noemden wij de 5 nog ‘een van de beste, zo niet de beste EV van dit moment’. Overigens maakt de Kia EV6 gebruik van dezelfde techniek (Kia en Hyundai behoren tot hetzelfde concern), maar dat geheel terzijde. Het platform is geschikt voor 800 Volt laden met een maximum laadvermogen van 350 kWh. Dat betekent dat u aan de juiste snellader in minder dan 5 minuten 100 km bereik ‘tankt’ en in 15 minuten 350 km. Toegegeven, 350 kW-laders zijn nog dungezaaid, maar het is prettig te weten dat uw auto klaar is voor die nabije toekomst.

Ronduit traag

De goedkoopste Ioniq 6 is achterwiel aangedreven, heeft een accupakket van 53 kWh, een elektromotor van 151 pk en een theoretisch (WLTP) bereik van 429 km. Dat u daarmee, gezien het leeggewicht van bijna 1.800 kg, niet de stoeptegels uit de grond trekt, moge duidelijk zijn: onder ideale omstandigheden duurt het 8,8 seconden om de 100 aan te tikken. Dat is anno 2023 ronduit traag te noemen. Als Bruin het kon trekken, zouden wij dan ook minimaal een stapje hoger gaan en opteren voor het 77,4 kWh-accupakket. Dan heeft u 228 pk onder de rechtervoet en doet u het standaardsprintje in 7,4 seconden. Nog steeds niet indrukwekkend, maar in de dagelijkse praktijk alleszins acceptabel. Bonus: de actieradius stijgt naar 614 km. Het topmodel is vierwiel aangedreven, heeft twee motoren, 328 pk (0-100 in 5,1 sec) en een bereik van 583 km. De topsnelheid is in alle gevallen elektronisch begrensd op 185 km/u. Standaard staat de Ioniq 6 op 18-inch lichtmetalen wielen. Tegen meerprijs (€ 1.495) maakt Hyundai daar 21-inch van. Dat staat buitengewoon goed, maar weet dat u daarmee bijna 10% bereik inlevert.

Binnenin is het aangenaam vertoeven. Het dashboard (met twee 12,3-inch touchscreens) is één op één overgenomen van de Ioniq 5 en voldoet uitstekend. De graphics zijn weliswaar tamelijk simpel en de interface is soms hinderlijk traag, maar daar wen je uiteindelijk vanzelf aan. Waar je ook aan moet wennen, zijn de (optionele) digitale buitenspiegels. In navolging van de Audi e-Tron worden de traditionele zijspiegels vervangen door camera’s, waarvan het beeld wordt geprojecteerd op twee schermen die, onder een hoek van 45 graden, aan beide uiteinden van het dashboard zijn geplaatst. Dat werkt beter dan de schermpjes die Audi in de voorportieren monteert, maar net als in die Duitser ontging ons de toegevoegde waarde een beetje. Wij zouden de meerprijs van deze gadget (€ 1.400) in onze zak houden.

Bittere noodzaak

Over camera’s gesproken: de Ioniq 6 heeft zowel voor als achter parkeercamera’s. Bittere noodzaak, want zelden troffen wij een auto met een onoverzichtelijkere carrosserie. De parkeerhulpen (lijntjes en streepjes en balkjes op het scherm) werken gelukkig uitmuntend, en dat zien we ook wel eens anders. Het tamelijk hysterische gepiep dat daarbij geregeld de kop op steekt, is een hedendaags verschijnsel dat niet meer weg te denken is.

De binnenruimte is royaal, met dank aan de grote wielbasis van bijna 3 meter. Achterin is de beenruimte zelfs ronduit vorstelijk te noemen. Dat geldt helaas niet voor de bagageruimte, die (met 401 liter) niet alleen klein is, maar ook nog eens lastig toegankelijk. De Ioniq 6 heeft een ‘gewone’ achterklep; de achterruit scharniert niet mee omhoog en dat wreekt zich als het gaat om toegankelijkheid. Noem het de prijs van het futuristische dolfijn-achtige silhouet.   

Wij reden de achterwiel aangedreven, 228 pk-sterke versie in luxe Lounge-uitvoering. Een aangename reisgezel: stil, prettig in de omgang, en met een hoogstaand comfort. De gebruikte materialen voelen soms wat goedkoop aan (‘premium’ wordt het nergens), maar de bouwkwaliteit is onberispelijk en daar valt dan weer veel voor te zeggen. Het onderstel is tamelijk stevig afgeveerd, maar daar merk je op de snelweg niets van. Sportiviteit ontbreek ten enenmale, al was het maar vanwege het nadrukkelijke onderstuur en de gevoelloze besturing, maar het weg- en stuurgedrag is vertrouwenwekkend en precies, en dat is voor de gemiddelde bestuurder méér dan genoeg. Assertiever ingestelde automobilisten zouden wij echter aanraden ook een rondje met de Ioniq 5 te maken. Bent u echter op zoek naar een comfortabele elektrische snelwegcruiser zonder fratsen en met een zorgeloos bereik, dan zal de Ioniq 6 u niet teleurstellen. Vanaf € 45.895 is hij de uwe.

A lawyer sitting at a desk with legal books, documents, and a newspaper, embodying professionalism.

NCC functioneert goed, maar instroom zaken blijft achter

Lees meer
Close-up of a wooden judge's gavel on a black desk, symbolizing justice and law.

RSJ: Jeugdigen vaker buiten strafrecht houden

Lees meer

Advocaat verdachte in soevereinenzaak: ‘Uitspraken waren dom, maar geen aanslagplannen’

Lees meer

Compliance en digitale zekerheid: cruciale pijlers voor moderne advocatenkantoren

Lees meer
soccer, international, holland, nederland, eredivisie, honor division, banner, flag, vitesse arnhem

Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

Lees meer

Nieuwe Uitdaging bij… o.a. Atlas Fiscalisten, Baker McKenzie, Van Benthem & Keulen

Lees meer

Filed Under: Nieuws Tagged With: auto

Vorige artikel
Inez Weski stelde spoedappel over in beslag genomen stukken in bij verkeerde rechter
Volgende artikel
Nieuwe Uitdaging bij... NautaDutilh, Kennedy Van der Laan en BarentsKrans

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat stagiair(e) Rotterdam

Arbeidsjurist Gouda

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Rechtbank Rotterdam berispt advocaat wegens aanvoeren van niet-bestaande jurisprudentie

  • Opinie: ‘De afbouw van de hypotheekrenteaftrek is onvermijdelijk’

  • Nieuwe Uitdaging bij… o.a. Atlas Fiscalisten, Baker McKenzie, Van Benthem & Keulen

  • soccer, international, holland, nederland, eredivisie, honor division, banner, flag, vitesse arnhem Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

  • Advocaat persoonlijk aansprakelijk ondanks exoneratieclausule

Recente berichten

  • NCC functioneert goed, maar instroom zaken blijft achter
  • RSJ: Jeugdigen vaker buiten strafrecht houden
  • Advocaat verdachte in soevereinenzaak: ‘Uitspraken waren dom, maar geen aanslagplannen’
  • Compliance en digitale zekerheid: cruciale pijlers voor moderne advocatenkantoren
  • Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×