
Afgelopen zomer introduceerde Audi de derde generatie van de succesvolle Q3. Advocatie reed met de enige in Nederland leverbare uitvoering: de 272 pk sterke e-Hybrid.
In 2011 verscheen de Q3 op de markt, teneinde de onverwacht populaire BMW X1 van repliek te dienen. Ondanks zijn weinig attractieve uiterlijk, en dan drukken we ons nog voorzichtig uit, ging de compacte SUV als warme broodjes over de toonbank: in drie jaar tijd werden er wereldwijd 400.000 van verkocht. Het succes smaakte naar meer en dus verscheen, na een bescheiden facelift in 2014 en na ruim 1,5 miljoen verkochte exemplaren, in 2018 de tweede generatie. Het design ging stevig op de schop – eindelijk zag hij er wél goed uit – en de auto werd groter, breder, sportiever en digitaler. Met uitsluitend fossiele krachtbronnen (150-400 pk), want in de ontwikkelingsfase was de Teslamisering van de autowereld nog ver weg, en met een nieuwe carrosserievariant: de coupé-achtige Sportback.
En nu is er dan ‘generatie 3’, die overigens in het Hongaarse Győr van de band rolt. Volgens zijn makers is hij van top tot teen anders, maar dat is een wat al te rooskleurige voorstelling van zaken, want de architectuur is feitelijk gewoon een doorontwikkeling. In 2019 werd het MQB-platform, waar de uitgaande Q3 op stond, gemodificeerd en omgedoopt tot MQB Evo. Die bodemplaat dient inmiddels als basis voor de A3, de A6, de Skoda Kodiaq, de Volkswagen Tiguan en de Cupra Terramar, en nu dus ook voor de Q3.
Matrix
Het uiterlijk is wel helemaal nieuw en gelijkgetrokken met de recent geïntroduceerde A5, A6, Q5 en Q6. De smalle verlichtingsarmaturen en de grille met grote openingen geven vorm aan het huidige Audi-familiegezicht en de vier ringen op de achterklep zijn (tegen meerprijs, dat wel) verlicht. En over verlichting gesproken: de Q3 heeft standaard ‘gewone’ LED-lampen, maar voor € 2.815 maakt Audi daar ‘digitale Matrix’ lampen van. Dan zijn de koplampen voorzien van 25.600 (geen typefout) microledjes, half de dikte van een haar. Dat geeft niet alleen een grotere lichtopbrengst, maar biedt ook uitgebreide personalisatiemogelijkheden (een lichtshow als de auto wordt ontgrendeld, bijvoorbeeld) en een te manipuleren lichtbundel. Het systeem werkt alleen niet in de nabijheid van straatverlichting (en ook niet onder de 50 km/u, maar dat terzijde), wat de vraag oproept in hoeverre het in ons land een nuttige toevoeging is. Onze testauto had deze voorziening niet, dus kunnen wij er niets zinnigs over zeggen. Maar soms is het ook gewoon leuk om een gimmick te hebben.
Ouderwets Audi
Binnenin volgt de Q3 de lijn van zijn grotere broers. Het fraai gebogen dashboard herbergt achter het stuur een 11,9-inch digitaal scherm (Virtual Cockpit), helaas omringd door brede zwarte randen. Centraal staat het 12,8-inch MMI touchscreen, waarop je de meeste functionaliteiten bedient. Audi heeft echter ook een aantal fysieke knoppen aangebracht en de klimaatregeling is altijd zichtbaar op het scherm, wat wij niet sterk genoeg kunnen prijzen. Het materiaalgebruik is weer ‘ouderwets Audi’, daar waar de Duitsers in het recente verleden op dat vlak de weg een beetje kwijt leken te zijn. Hulde.
Om in de middenconsole ruimte te maken voor bekerhouders, een opbergvak en een telefoonlader, werd de traditionele versnellingspook vervangen door een knop achter het stuur. Mercedes doet dat al langer, maar voor Audi is het een primeur. Op de stuurkolom bevindt zich een kunststof ‘brug’ (Audi noemt dat de Compact Command Interface), waarin niet alleen de bediening van de automaat is gehuisvest, maar ook die voor de ruitenwissers, de knipperlichten en groot licht. Audi zelf is er bijzonder trots op, maar wij zijn niet meteen overtuigd van het bedieningsgemak. Meer dan eens activeerden wij onbedoeld de ruitenwissers bij het richting aangeven, terwijl wij bovendien onze linkerhand van het stuur moesten halen om de knop in kwestie te kunnen bereiken. Misschien een kwestie van wennen, maar andere merken laten zien dat het opruimen van de middenconsole een stuk ergonomischer en intuïtiever kan. Hoe dan ook, als de reacties van klanten positief zijn, dan zal de CCI ook zijn weg vinden in andere Audi’s.
Overzichtelijk
In andere landen is de nieuwe Q3 ook leverbaar met benzine- en dieselmotoren (150-190 pk), al dan niet met Quattro-vierwielaandrijving, maar Nederland krijgt alleen de voorwiel aangedreven e-Hybrid. Met dank aan ons onvolprezen fiscale regime, dat ‘fossiel’ direct uit de markt zou prijzen. Of dat jammer is, valt te bezien, want de ons toevallende PHEV is wel meteen de krachtigste plug-in-hybride. Voorin vinden we een 177 pk sterke 1.5 viercilinder TFSI benzinemotor, die geassisteerd wordt door een 115 pk elektromotor, wat een systeemvermogen van 272 pk en 400 Nm oplevert. Vanwege het leeggewicht van net geen twee ton zorgt dat niet voor ademstokkende prestaties – van een sprint van 0 tot 100 km/u in 6,8 seconden en een topsnelheid 215 km/u kijkt niemand meer op -, maar in de dagelijkse praktijk voldoet het alleszins en is er voldoende reserve voor incidentele geïnspireerde momenten. Een zestraps automatische versnellingsbak is standaard.
Onder de achterbank huist een 25,7 kWh lithium-ion accupakket met een theoretisch (WLTP) elektrisch bereik van 119 km. In werkelijkheid zal 100 km realistischer zijn, maar dat is nog altijd genoeg om het merendeel van de huis-, tuin- en keukenritten volledig elektrisch af te kunnen leggen. Snelladen kan met maximaal 50 kW.

Ook op het gebied van uitrustingsniveaus houdt Audi het overzichtelijk, want er zijn slechts drie opties – steeds met een prijsverschil van € 2.500. Instapper is de Pro Line, die niet per se ouderwets Duits-karig is uitgerust (want 17-inch lichtmetaal, airco, cruise control, DAB+, navigatie en parkeersensoren), maar het niveau van de absolute basics ook niet weet te ontstijgen. Ga daarom minimaal voor de Advanced Edition (18-inch, stoelverwarming, driezone airco, achteruitrijcamera, keyless entry, adaptieve cruise control, akoestisch glas), of – als een wat sportievere insteek uw voorkeur heeft – voor de S Edition, die zich van de Advanced Edition onderscheidt door zijn 19-inch wielen en uiterlijke details.
Algeheel welbehagen
Hoe hij rijdt? Buitengewoon prettig en stukken evenwichtiger dan zijn voorganger. Benzine- en elektromotor werken onmerkbaar met elkaar samen, wat bijdraagt aan de rust aan boord. De stoelen zitten voortreffelijk en het interieur is prettig stil, waardoor achter het stuur zich al snel een gevoel van algeheel welbehagen van u meester maakt. Sportief wordt het nooit, maar de besturing is licht en direct, en de wegligging is prima voor de bakker. Opvallend genoeg had onze testauto moeite met het op de weg krijgen van het vermogen, nota bene onder kurkdroge omstandigheden. 272 pk op de voorwielen mag dan respectabel zijn, het is ook weer niet uitzonderlijk veel. En toch trok onze Q3 bij volgas aan het stuur als een windhond aan een leiband. Een sperdifferentieel zou het probleem uit de wereld helpen, maar wij zijn de eersten om te erkennen dat dat een dure oplossing is. Toch hadden wij van Audi – een merk met de voeten stevig verankerd in de autosport – een effectievere voorwielophanging verwacht. Daarbij moet wel worden opgemerkt dat onze testauto was voorzien van het reguliere ‘comfort’ onderstel met traditionele schokdempers. Tegen meerprijs (€ 3.990) is op de twee duurste Q3’s het zogeheten Tech Pro-pakket te bestellen, dat onder meer adaptieve dempers omvat. Het zou ons niet verbazen als dat onderstel een positief effect heeft op het torque steer.
De Audi Q3 e-Hybrid is verkrijgbaar vanaf € 52.990, de Sportback vergt een extra investering van € 2.000. Maar Audi zou Audi niet zijn als de optielijst niet even lang als verleidelijk en kostbaar was. Zet links en rechts wat kruisjes en voor u het weet toucheert u de 70K-grens. Dat u het maar weet.