• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • PKIsigning
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Auto’s: nieuwe BMW 330e en 3 Touring

14 augustus 2019 door Advocatie Redactie

BMW3-front-300

Vorig jaar oktober introduceerde BMW de zevende generatie 3-serie, waarbij de plug-in-hybrid- en de station-uitvoeringen al meteen werden aangekondigd. Wanneer die het daglicht zouden zien, lieten de Duitsers echter in het midden. Tot nu. Op 16 juli werden in München de 330e Sedan en de 3 Touring aan de internationale vakpers voorgesteld. Advocatie was aanwezig en deed de eerste rijervaringen op.

Door Ewoud Hallebeek

In navolging van de 5- en de 7-serie staat de nieuwe 3 ook op het CLAR (Cluster Architecture) platform. Dat levert een in alle richtingen grotere auto op, waar de inzittenden volop van profiteren (meer schouder- en hoofdruimte voorin, meer beenruimte achterin). Bittere noodzaak, want de 3-serie stond bepaald niet bekend om zijn balzaal-achtige interieur. Daarvan is nu nog steeds geen sprake, maar het gaat in ieder geval richting ‘marktconform’. 

Het onderstel is aangepakt voor een zowel comfortabeler als sportiever weggedrag (de Nederlander Jos van As is daarvoor verantwoordelijk), het dashboard is voortaan – op de instapper na – volledig digitaal. Optioneel is de Live Cockpit Professional, met een 10,25 inch beeldscherm achter het stuurwiel en een 12,3 inch touch screen in de middenconsole. De standaarduitrusting werd uitgebreid (waaronder LED-verlichting en een 360 graden-dashcam) en vanzelfsprekend zijn de modernste veiligheidssystemen en rij-assistenten beschikbaar, al dan niet tegen meerprijs. Concurrenten: Mercedes C, Audi A4, Volvo S60, Alfa Romeo Giulia, Jaguar XE en Tesla Model 3.

Touring
De (in onze optiek) prachtige Touring is verkrijgbaar met dezelfde motoren als de Sedan. Dat betekent drie diesels en drie benzines, waarvan alleen de topuitvoeringen drieliter zescilinders zijn. De rest moet het doen met 2.0 viercilinder turbo’s. De benzine-instapper is de 320i (184 pk), gevolgd door de 330i (258 pk). Top-benzine is de 374 pk-sterke zes-in-lijn M340i (0-100 km/u in 4,5 sec, 250 km/u). Ook de diesels beginnen met twee 2.0 turbo-viercilinders (de 318d met 150 pk en de 320d met 190 pk), waarbij de 330d (3.0 zes-in-lijn, 265 pk) dienst doet als vaandeldrager. Overigens schijnt er ook een M3 Touring in de pijplijn te zitten, maar daarover hult BMW zich nog in stilzwijgen. De 318d en de 320i hebben een handgeschakelde zesversnellingsbak, de rest een achttraps Steptronic automaat. Achterwielaandrijving is standaard, op de zescilinders is xDrive vierwielaandrijving een optie.

BMW heeft er veel aan gedaan om het gebruiksgemak van de nieuwe lifestyle-combi te vergroten. En dan met name de kofferruimte, want daar draait het natuurlijk grotendeels om. De tildrempel is lager, de opening is breder en het laadvermogen groeide naar 500 liter. Met neergeklapte achterbank heeft u 1.510 liter tot uw beschikking; exact evenveel als een Audi A4 Avant en een Mercedes-Benz C-klasse Estate. In dit verband mogen de standaard elektrische achterklep en het optionele bagageruimte-pack (met elektrisch neerklapbare achterbank en automatisch uit de vloer verrijzende antislip-rails) niet onvermeld blijven. Als vanouds kan de achterruit, net als bij de 5-serie Touring, separaat worden geopend.

Om het rijplezier naar een nog hoger niveau te tillen, is de nieuwe 3-Touring lichter en stijver dan zijn voorganger en bovendien gezegend met een 50-50% gewichtsverdeling en een 10 mm lager zwaartepunt. Sportievere bestuurders kunnen daarnaast kiezen voor het verlaagde (10 mm) of adaptieve M-onderstel, M-remmen en -besturing, plus een (elektronisch) M-sportdifferentieel. Alle Tourings hebben af-fabriek dakrails en een in drie delen neerklapbare achterbank.

BMW 3 Touring sideWij reden de 330d xDrive Touring (0-100 in 5,4 sec, 250 km/u) en genoten van de doorwrochtheid van het geheel. De zescilinder diesel is en blijft een absolute heerlijkheid (het blok behoort al jaren tot onze persoonlijke favorieten), met karrenvrachten koppel en vermogen. Het interieur is ‘typisch BMW’ (u mag het ook saai noemen) en opvallend stil. Het dikke stuurwiel ligt perfect in de hand en op de zitpositie, de afwerking en de gebruikte materialen valt niets af te dingen. Voeg daarbij een stevig, maar toch comfortabel weggedrag en het moge duidelijk zijn dat we hier te maken hebben met uiterst begerenswaardige automobiel. Hooguit zouden we kunnen zeggen dat BMW wel érg op safe heeft gespeeld met het design, maar dat is een kwestie van smaak. Qua rijplezier is er echter geen discussie mogelijk: dat staat nog altijd op eenzame hoogte.

De nieuwe BMW 3-serie Touring, die eind september zijn opwachting in de showrooms maakt, is leverbaar vanaf € 50.742. Dat is fors meer dan de instapversies van de A4 Avant en de C Estate, maar bij wijze van introductie-actie krijgt u voor dat bedrag de 258 pk-sterke 330i en dan liggen de kaarten ineens weer heel anders. Voor zo lang het duurt, want over niet al te lange tijd geldt die prijs uitsluitend nog voor de 320i en wordt de 330i een paar duizend euro duurder. Het is maar dat u het weet.

330e
De technische basis van de plug-in-hybride 330e bleef grotendeels ongewijzigd. Dat betekent dat we onder de motorkap nog altijd de 184 pk-sterke 2.0 viercilinder turbo benzinemotor uit de 320i terugvinden. Boven de achterwielen bevindt zich een 68 pk elektromotor, met een 12 kWh lithium-ion accu onder de achterbank. Dat zorgt niet alleen voor een ruim 100 liter kleinere kofferruimte dan een reguliere ’3’, maar ook voor een gecombineerd vermogen van 252 pk (0-100 km/u in 6,0 sec). Een achttraps Steptronic automaat is standaard. Als eerste BMW is de 330e voorzien van de zogeheten XtraBoost-functie, waarmee het vermogen kortstondig naar 292 pk wordt getild. Formule 1-liefhebbers zullen het echter, denken wij, al snel over de ‘party modus’ hebben.

BMW 330eDe achterwielaangedreven 330e kan 60 km volledig elektrisch rijden (50% meer dan zijn voorganger), met een maximum vaart van 140 km/u. Opladen aan een huis-, tuin- en keukenstopcontact neemt zo’n 5 uur in beslag. Komt de stroom uit een ‘echte’ laadpaal (of uit een wallbox bij u thuis of op kantoor), dan kunt u die tijd halveren. Prettig kort (en een logisch gevolg van de kleine accu, maar dat terzijde), maar omdat wachten per definitie een onaangename bezigheid is, toont het navigatiesysteem u ook een lijst met hotels, restaurants, cafés en bezienswaardigheden in de directe omgeving van het laadpunt. Het nuttige met het aangename verenigen, noemen we dat. Onder dat kopje scharen we ook de standaard standkachel. Geloof ons: daarvan gaat u in de winter heel veel plezier beleven.

In de praktijk gaat het overschakelen van elektrisch naar benzine volkomen aan je voorbij. Sterker nog, uitsluitend aan de hand van de graphics op de boordcomputer konden wij de overgang vaststellen. Voor de rest rijdt de 330e als een gewone 3 sedan. Van het extra gewicht (de 330e is 290 kg zwaarder dan de 320i) merk je onder normale omstandigheden niets en dat mag u als een groot compliment opvatten. Ondanks de drukte op de Autobahn rond München, tikten wij moeiteloos de 220 km/u aan. Dat zegt niet alleen iets over de sprintkracht van de 330e, maar doet ook vermoeden dat de opgegeven topsnelheid van 230 km/u er daadwerkelijk inzit. Een heerlijke auto, zowel voor de milieubewuste consument, als voor de ware petrol head.

De BMW 330e is verkrijgbaar vanaf € 53.697. Tot 31 december van dit jaar krijgt u hem als Edition-uitvoering, met ruim 7 mille aan gratis extra’s. Volgend jaar wordt ook de Touring als 330e leverbaar, maar daarvan is de prijs nog niet bekend.

Filed Under: Nieuws Tagged With: auto, recensie

Vorige artikel
Gerechtshof vernietigt acht keer te hoge notarisfactuur
Volgende artikel
Apps van negentig leveranciers in ‘legal tech app store’ van Reynen Court

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat stagiair(e) Rotterdam

Arbeidsjurist Gouda

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Rechtbank Rotterdam berispt advocaat wegens aanvoeren van niet-bestaande jurisprudentie

  • Opinie: ‘De afbouw van de hypotheekrenteaftrek is onvermijdelijk’

  • Nieuwe Uitdaging bij… o.a. Atlas Fiscalisten, Baker McKenzie, Van Benthem & Keulen

  • soccer, international, holland, nederland, eredivisie, honor division, banner, flag, vitesse arnhem Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

  • Advocaat persoonlijk aansprakelijk ondanks exoneratieclausule

Recente berichten

  • NCC functioneert goed, maar instroom zaken blijft achter
  • RSJ: Jeugdigen vaker buiten strafrecht houden
  • Advocaat verdachte in soevereinenzaak: ‘Uitspraken waren dom, maar geen aanslagplannen’
  • Compliance en digitale zekerheid: cruciale pijlers voor moderne advocatenkantoren
  • Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×