• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Dit zet je (niet) op LinkedIn!

25 oktober 2021 door Erik Jan Bolsius

Geregeld krijgt een professional op LinkedIn op zijn donder: dit persoonlijke verhaal hoort hier niet, zet dat maar op Facebook of Instagram. Dilemma: deel ik mijn marathonervaring op LinkedIn, en jij je sponsorloop, of je vakantie?

LinkedIn is het favoriete sociale medium van veel advocaten. Dat van mij ook, bij gebrek aan beter eerlijk gezegd. Ik ben Facebook al lang beu, en ook Twitter heb ik niet meer zo lief als een paar jaar geleden. Voor Instagram heb ik weinig talent, en TikTok en Snapchat zie ik toch meer als puberpraat. Al schreef ik hier vorig jaar al eens over advocaten op TikTok. Via LinkedIn volg ik het wel en wee van mijn (zakelijke) netwerk best goed.

Dus LinkedIn it is; ik heb er een redelijke schare meer of minder bekenden om me heen verzameld. Net als veel advocaten die ik volg, vind ik het aardig om te zien waar mijn netwerk de hele dag mee bezig is, en deel ik er ook soms mijn eigen verhalen. Oud-collega’s, klanten, prospects, vrienden, familie: ze zitten er allemaal. Maar wat deel je met ze?

Gesprek

Ja, je bent advocaat, goed in je vak. Gefeliciteerd hoor. En nu scoor je ook nog in Chambers, of welk ander lijstje dan ook. Snel naar LinkedIn, dit moet toch iedereen weten? Tuurlijk, maar als volger van veel advocaten word ik behoorlijk moe van al die jubelberichten uit de ons-kent-ons-categorie.

Ook de diploma’s (echt knap, dat Grotius-papiertje) en andere permanente educatie-momenten die je deelt: interessant, en super goed dat je het hebt gedaan, maar het is toch zelden een conversation piece. En daar plaats je het toch voor, om een gesprek aan te knopen?

Zakelijke vrienden

Alles wat je post op LinkedIn is onderdeel van het door advocaten nog wel eens als corvee beschouwde netwerken. Persoonlijk, maar zeker ook online, drijft netwerken vaker op contact over persoonlijke onderwerpen dan op puur vakmatige praatjes.

Of, zoals professioneel netwerker en ondernemer Connie Blaauw dat zegt in een goed verhaal over netwerken: “Zelf zoek ik altijd actief naar iets gezamenlijks om iemand bij mijn netwerk te kunnen betrekken. Als je niets gemeenschappelijks hebt met mensen, dan wordt het ook lastig om aan de relatie blijven werken. En dan verwatert dat. Een persoonlijke klik maakt dat een stuk gemakkelijker. Met vrienden heb je ook iets gezamenlijks. Een netwerk bestaat eigenlijk uit zakelijke vrienden.”

Marathon

En zo is het natuurlijk; die zakelijke vriendschappen gaan veel verder dan interesse in elkaars dagelijks werk. Dus wil je echt weleens lezen over iemands persoonlijke zielenroerselen en hobby’s, ook op LinkedIn. Al moet ik zeggen dat ik zelf ook twijfelde toen ik afgelopen zondag mijn eerste marathon liep (ja, ging goed, dank). Ik heb het niet op LinkedIn gezet, maar wel gedeeld met een aantal zakelijke vrienden en opdrachtgevers. Gewoon, omdat ze meeleven, omdat we het er in de weken ervoor weleens over hebben gehad, omdat ze het bijzonder vinden (of buitengewoon dom, kan ook) dat ik voor mijn lol zo’n eind ga rennen. Dus zo bezien kan ik dat prima op LinkedIn publiceren, al is het geen professionele prestatie. Het zegt iets over mij als mens en over het plezier dat ik beleef aan zo’n hardloopwedstrijd.

Ieder zijn hobby, en nee, die hoeven niet elke keer vol in de schijnwerpers op zo’n platform als LinkedIn. Maar eens in de zoveel tijd kan dat wel. Zelf leg ik de (onder)grens bij politieke uitspraken. Want daar ging de reprimande in de opening van dit stuk over; het was een reactie op iemand die zijn vaccintwijfels uitgebreid ventileerde via LinkedIn. Ja, die vind ik ook nogal storend, maar meer nog dan dat: ze leiden zelden tot een goed gesprek. En dat is toch de voornaamste reden om iets te posten op sociale media.

Tips: wat wel en niet op LinkedIn

LinkedIn-coach Petra ter Doest heeft een goede blog geschreven over je professionele identiteit en een over de vraag Hoe persoonlijk wil jij het maken als professional op sociale media? Ze beschrijft vier verschillende stijlen, die van de zendeling, de ondernemer, de influencer en de academicus en raadt aan ze te mixen. Het resultaat is een LinkedIn-profiel met een mix van onpersoonlijke content (feiten, analyse, visie) en persoonlijke posts (privé-info, werksuccessen, persoonlijke overtuiging).

Dus misschien toch iets zeggen over die marathon?

Een juridisch document laten vertalen door AI: is dat een goed idee?

Lees meer

Opinie – Amerikaanse advocatuur: geen ruggengraat?

Lees meer

Column – De toekomst van AI in de advocatuur: Waarom eén taalmodel niet voldoende is

Lees meer

Column – Jeugdzorg heeft nog altijd geen lessen getrokken uit Vlaardings pleegzorgmeisje

Lees meer

Column – ’40 miljoen: druppel op een brandend platform?’

Lees meer

Met oordeel over bankbestuurders en hun vervolging schept OM welkome duidelijkheid

Lees meer

Filed Under: Nieuws

Vorige artikel
Mis het niet: het Jonge Balie Congres 2021!
Volgende artikel
Hoogleraren pleiten voor meer ethiek in de opleidingen

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat medewerker Familierecht Den Haag

Advocaat ondernemingsrecht Veldhoven

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • De passie van Latisha Nunumete: vechten tegen de zwaartekracht

  • ‘Waardeloze’ dwangsom laat burgers met lege handen achter

  • Uitgelicht – ‘Hoorrecht in verhuiszaken; wat is de invloed van het kindgesprek?’

  • Ex-medewerkers beschuldigen Knoops’ Advocaten van schrikbewind

  • Man veroordeeld tot gevangenisstraf voor mishandeling van advocaat

Footer

  • Nieuws
  • Business
  • Human Interest
  • Innovatie & Tech
  • Opinie en blogs
  • Tuchtrecht
  • Gouden Zandlopers
  • Top 50 Advocatuur
  • Top 30 Notariaat
  • Advocatie Magazine
  • Vacatures
  • Partners
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
  • Youtube
  • Nieuwsbrief
  • Contact en colofon
  • Meld nieuws
  • Adverteren
  • Vacature indienen

Advocatie is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement & Cookieverklaring
SDU

Het laatste nieuws van Advocatie
twee keer per week in je mail
?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

Aanmelden

×