
Sinds 15 mei biedt de Belastingdienst notariskantoren en belastingadviseurs de mogelijkheid om een digitale nabestaandenmachtiging aan te vragen, mits zij optreden als executeur. Deze uitbreiding maakt het voor niet-natuurlijke personen mogelijk om namens nabestaanden belasting- en toeslagzaken online te regelen.
Met de nabestaandenmachtiging kan een gemachtigde zonder aangiftesoftware inloggen op Mijn Belastingdienst van een overledene en daar digitaal aangifte doen. Ook is het mogelijk om het ‘Overzicht betalen en ontvangen’ van de overledene in te zien.
De Belastingdienst benadrukt dat slechts één partij gemachtigd kan worden—een nabestaande of diens vertegenwoordiger, zoals een notaris.
Vereisten
Voor notariskantoren en belastingadviseurs is een eHerkenningsmiddel nodig om de machtiging aan te vragen. Daarnaast is het bsn-nummer van de gemachtigde of het RSIN van het kantoor vereist.
De gemachtigde kan vervolgens inloggen via DigiD (als natuurlijk persoon) of eHerkenning (als niet-natuurlijk persoon) met de bevoegdheid ‘dienst intermediair’, vergelijkbaar met een reguliere machtiging.
De Belastingdienst adviseert om de aanvraag tijdig in te dienen, aangezien verwerking in drukke perioden tot vijftien werkdagen kan duren.