• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Ook kleinere kantoren moeten marketing serieus gaan nemen

31 augustus 2011 door Advocatie Redactie

Door groeiende concurrentiedruk zullen ook kleine en middelgrote advocatenkantoren marketing serieus moeten gaan nemen. Dat is de conclusie van het onderzoek Stand marktgericht ondernemen advocatuur van Meesters in Marketing. Een preek voor eigen parochie van het marketingbureau natuurlijk, want u moet vooral iets laten doen aan het enorme hiaat in uw kennis van marketingzaken. Toch willen we u enkele resultaten niet onthouden.

Van de bijna honderd respondenten werkt 84 procent bij een kantoor met minder dan twintig advocaten. Het persbericht meldt dat “de meeste deelnemende kantoren” de komende jaren een (sterke) toename van de concurrentiedruk verwachten. Deze zal vooral komen van juridische adviesbureaus, rechtsbijstandverzekeraars, nieuwe advocatenkantoren en vanuit een toenemende onderlinge concurrentie. Bijna tweederde van de kantoren verwacht dat er daarom de komende jaren meer aandacht voor marketing zal zijn binnen hun kantoor.

Klantinformatie

Marketing is van toenemend belang op zowel beleidsmatig als uitvoerend niveau, zo vervolgt het persbericht. Als belangrijke tot zeer belangrijke onderdelen van het beleid worden gezien klantgerichtheid (83%), weten wat de eigen sterke en zwakke punten zijn (76%)en de belangrijkste kansen en bedreigingen (69%). “Toch weet maar de helft van de respondenten wat de wensen en behoeften van de klanten zijn en wordt informatie van klanten maar in 27% van de kantoren gedeeld. Ook staat minder dan de helft van de kantoren periodiek stil bij de kansen en bedreigingen en de eigen sterkten en zwakten. Dit wordt ondersteund door het feit dat meer dan driekwart van de kantoren nooit marktonderzoek uitvoert en met de systemen nauwelijks (kwantitatieve) klantinformatie wordt bijgehouden of geanalyseerd.” U weet wat u te doen staat.

In de uitvoering hechten de respondenten van het onderzoek voornamelijk belang aan “een goed plan ten aanzien van de diensten die worden aangeboden”. Het uurtje factuurtje blijkt nog steeds het meest populaire prijsinstrument. Gebruik van vaste prijzen is echter in opkomst, waarschuwt het persbericht met uitroepteken. Verder zijn de traditionele communicatiemiddelen zoals sponsoring, relatie-evenementen en een eigen website nog altijd populair. Marketinginstrumenten als direct mail, e-mail en nieuwsbrieven worden niet veel gebruikt onder de respondenten. Social media zijn daarentegen “definitief doorgebroken binnen de advocatuur”; 76 procent maakt commercieel gebruik van kanalen als Twitter en LinkedIn, uitroepteken.

Onvoldoende eigen kennis

En hier dan de langverwachte preek: “Dit onderzoek toont aan dat het belang van marketing toeneemt binnen de advocatuur, maar ook dat veel vooral kleine en middelgrote advocatenkantoren onvoldoende eigen kennis hebben om het goed in te vullen voor hun kantoor, zowel strategisch als uitvoerend,” aldus Dirk Giethoorn van het marketingbureau. Dat met het onderzoek bovendien wordt geprobeerd de Marketing voor Meestersdag onder de aandacht te brengen, soit.

Filed Under: Nieuws

Vorige artikel
Hoe gaat het met niet-advocaten in het bestuur?
Volgende artikel
Bird & Bird strikt 13 man van Hogan Lovells Duitsland

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat medewerker Corporate / MenA Utrecht

Advocaat medewerker Onderneming en Commerciële Geschillen Den Haag

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Nieuwe Uitdaging bij… EntzingerScheltinga Arbeidsrechtadvocaten, Wille Donker en Florent

  • Wie zit er straks aan de knoppen? AI als ruggengraat: deel II

  • Britse advocaat geschrapt na werken en declareren voor drie werkgevers tegelijk

  • Vlaamse advocaat voor rechter na het met zijn BMW inrijden op een terras

  • De passie van John Brökling: vrijwillig als redder de zee opgaan

Footer

  • Nieuws
  • Business
  • Human Interest
  • Innovatie & Tech
  • Opinie en blogs
  • Tuchtrecht
  • Gouden Zandlopers
  • Top 50 Advocatuur
  • Top 30 Notariaat
  • Advocatie Magazine
  • Vacatures
  • Partners
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
  • Youtube
  • Nieuwsbrief
  • Contact en colofon
  • Meld nieuws
  • Adverteren
  • Vacature indienen

Advocatie is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement & Cookieverklaring
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van Advocatie
twee keer per week in je mail
?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

Aanmelden

×