• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • PKIsigning
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Nio ET7: andere paden

1 augustus 2024 door Ewoud Hallebeek

De markt voor elektrische auto’s wordt overspoeld door Chinese merken. Nio is een van deze nieuwe spelers. Alleen doet dit merk het net even anders. Advocatie reed met het vlaggenschip ET7.

Er gaat bijna geen week voorbij dat er geen nieuw Chinees merk zijn opwachting maakt, of zijn komst aankondigt. Zonder uitzondering 100 procent elektrisch, soms met gekochte Europese heritage (MG, Lotus), vaker met exotische benamingen (Build Your Dreams, Hongqi, Seres, Voyah, Omoda, Zeekr, Aiways, HiPhi, Xpeng, Exlantix, Jaecoo, Xiaomi) en op een enkele uitzondering na (denk Polestar) met SUV’s die uit dezelfde mal lijken te komen.

Maar met een royale standaarduitrusting en een vriendelijk prijskaartje, en dan heb je in Nederland het pleit eigenlijk al gewonnen. Want we zijn wel gek, maar niet dom, en ons ben nu eenmaal zuunig. Overigens speelden de Japanse en Koreaanse merken in de jaren ’70 en ’80 met dezelfde tactiek tamelijk overtuigend het spelletje How the west was won, dus maak niet de vergissing de Chinezen niet serieus te nemen.

Selfmade miljardair

Midden in deze vloedgolf zit ook Nio, dat in 2014 werd opgericht door selfmade IT-miljardair William Li. Aanstaand vader Li (1974) stond op zijn balkon en overzag de ondoordringbare smog boven zijn woonplaats. In een wereld zonder blauwe lucht wilde hij zijn kind niet laten opgroeien en dus wierp Li zich op de ontwikkeling van emissievrije auto’s. In 2016 zag de eerste Nio het levenslicht (het bedrijfsmotto Blue Sky Coming moge nu ook duidelijk zijn), vijf jaar later zette het merk voet aan Europese wal. In eerste instantie met alleen de ET7, maar inmiddels is het gamma uitgebreid met de ET5, de EL6, de EL7 en (heel recent) de EL8.

Fanbase

Nu zou Nio eenvoudig de zoveelste dertien-in-een-dozijn EV-fabrikant kunnen zijn, maar Li had – en heeft – een andere visie. Ten eerste draagt het merk de term ‘premium’ hoog in het vaandel. Het vizier staat strak op de Europese gevestigde orde (en in iets mindere mate op Tesla) gericht, waardoor koopjesjagers bij Nio volstrekt aan het verkeerde adres zijn.

Aan adverteren doet Nio niet; men richt zich op het creëren van een fanbase en een eigen community, in de vaste overtuiging dat alleen mond-op-mond-reclame trouwe klanten oplevert. Een Nio heeft pas na 200.000 km onderhoud nodig, zij het dat slijtageonderdelen als banden en remmen daar natuurlijk niet onder vallen. En dan is er nog BaaS…

BaaS

Vanzelfsprekend kun je een Nio opladen aan een laadpaal of wallbox. Je bent een EV of niet. Snoer aansluiten en klaar. Of nou ja, ‘klaar’, zo snel gaat dat natuurlijk niet. Zelfs aan een snellader sta je al gauw een half uur te wachten voordat je weer met een volle accu onderweg kunt.

Maar een autoaccu is vrij letterlijk een gewone batterij, vergelijkbaar met een AA-penlight in een zaklamp. Als die leeg is, vervang je hem. Een handeling van niks en van wachten is geen sprake. Waarom zou dat niet met een autoaccu kunnen? Hoewel die gedachte niet nieuw is (Tesla speelde in den beginne ook met het idee, maar koos uiteindelijk voor een Supercharger-netwerk), is Nio wel de eerste die het tot volle wasdom brengt.

Swappen

Onder de naam Battery as a Service zijn er diverse wisselstations opgezet, waar jouw Nio in drie minuten volautomatisch wordt voorzien van een nieuw accupakket. Een tamelijk surrealistische ervaring, kunnen we je uit eerste hand vertellen. Sneller dan tanken bij een tankstation.

Dat dit geen gratis service is (je dient er een abonnement voor af te sluiten, waarmee je feitelijk het accupakket huurt), mag je niet verbazen, maar de voordelen zijn evident. Geen gedwongen lange laadpauzes meer tijdens de vakantiereis, maar gewoon twee keer razendsnel swappen. Waarbij je er dan zelfs voor kunt kiezen om voor de gelegenheid (lees: extra bereik) jouw ‘eigen’ 75 kW-accupakket te laten vervangen voor een 100 kW-exemplaar.

Nederland telt op dit moment negen zogeheten Power Swap Stations (Amsterdam, Maastricht, Tilburg, Apeldoorn, Arnhem, Utrecht, Harmelen, Den Haag en Dordrecht) en binnenkort komen er nog twee of drie bij, waarmee volgens Nio landelijke dekking bereikt is.

Het lijkt een beetje een gimmick, maar BaaS zou zomaar een EV-revolutie kunnen inluiden. In China zijn namelijk al 2.400 (!) van deze wisselstations en steeds meer merken sluiten zich bij het systeem aan. Onlangs trad ook Geely (eigenaar van onder meer Volvo, Polestar en Lotus) toe, waarmee maar gezegd wil zijn dat op de achtergrond het BaaS-concept de kinderschoenen al lang en breed is ontgroeid, en dat je niet raar moet opkijken als dit over tien jaar de nieuwe standaard is.

Beetje vreemd

Wij reden de Nio ET7, die bij ons associaties opriep met de Audi A5 Sportback. Alleen het front is ‘typisch Chinees’, voor het overige kijk je naar een smaakvol gelijnde, Europees aandoende verschijning. Niet zo gek, want de ET7 (die moet concurreren met de Mercedes EQS en de Tesla Model S) is in Duitsland ontworpen. Op het dak, boven de voor- en achterruit, bevinden zich diverse uitstulpingen. Een beetje vreemd en fraai is anders, maar noodzakelijk om de geavanceerde Lidar-techniek te huisvesten, waarmee – zodra de Europese wetgeving dat toestaat – autonoom rijden mogelijk is. Tot het zover is, staan de in de ‘knobbels’ ondergebrachte camera’s, lasers en radars de zeer uitgebreide veiligheids- en rijhulpsystemen ten dienste.

Boedelbak.nl

Met een lengte van 5,1 meter en een breedte van 2,2 meter is de ET7 een tamelijk forse jongen, hoewel zijn sierlijke lijnen dat knap weten te verbloemen. Mede dankzij een wielbasis van 3,1 meter vertaalt zich dat in een zee van binnenruimte, zowel voor- als achterin.

Opmerkelijk genoeg stelt de bagageruimte, met een karige inhoud van 363 liter, dan weer teleur. En dan te bedenken dat de achterbank niet neerklapbaar is – dat zagen we in 1998 echt voor het laatst. Daar staat tegenover dat de ET7 tweeduizend kilo mag trekken en standaard een elektrisch uitklapbare trekhaak heeft, zodat u zonder gewetensbezwaren Boedelbak.nl en Boels.com in uw bookmarks kunt zetten.

Het interieur volgt de door Tesla ingezette trend van minimalisme-tot-op-het-bot, inclusief groot centraal aanraakscherm waarmee alles wordt bediend. Dat werkt foutloos, maar we zijn wel eens intuïtievere interfaces tegengekomen.

Overigens is alle software door Nio zelf ontwikkeld (een erezaak voor oprichter Li), met als gevolg dat Apple Carplay en Android Auto niet ondersteund worden. Afgezien daarvan is de standaarduitrusting ronduit vorstelijk. Alles wat je ook maar bij benadering kunt verzinnen, zit er in, op of aan. Geen wonder dat de optielijst slechts twee items omvat: donkerblauwe metallic lak (€ 1.680) en 21-inch wielen (€ 2.600).

De gebruikte materialen zijn fraai, op de afwerking valt niets af te dingen, de stilte aan boord is welhaast onwerkelijk en het comfort en algeheel welbevinden staan op zeer hoog niveau. Dat Nio zichzelf vergelijkt met Mercedes, Audi en BMW is dan ook geen grootspraak, maar eerder gerechtvaardigd zelfvertrouwen.

Snelwegcruiser

Ook op technisch vlak laat Nio zien met de ET7 niet over één nacht ijs te zijn gegaan. Er zijn twee uitvoeringen, beide met twee elektromotoren met in totaal 653 pk en 850 Nm (0-100 km/u in 3,8 seconden, topsnelheid 200 km/u), vierwielaandrijving, luchtvering en adaptieve schokdempers. Het verschil zit hem in het accupakket. De instapper heeft een batterij van 75 kW, een WLTP-bereik van 445 km en gaat als Standard Range door het leven. Daarboven staat de Long Range, die een accupakket van 100 kW heeft en een theoretisch bereik van 580 km.

Onnodig te zeggen dat de ET7 met zoveel kracht razendsnel is. En hoewel je dus geen enkele Ferrari of Porsche hoeft te vrezen als het op stoplicht- of tussensprintjes aankomt, moet ook worden vastgesteld dat de ET7 in geen enkel ander opzicht een alternatief is voor die exoten. Ja, het gaat hard en de wegligging is prima voor de bakker, maar sportiviteit of zelfs maar enigszins inspirerend stuurgedrag is ver te zoeken.

Geen moment laat de ET7 je vergeten met bijna 2,4 ton onderweg te zijn. In comfortstand deint de auto als een ouderwetse Amerikaan, waardoor je eigenlijk altijd veroordeeld bent tot de sportstand. Die je na elke keer starten weer handmatig moet activeren. In die stand zetten de schokdempers zich schrap, komt er meer gewicht in de besturing, zijn de gaspedaalreacties een stuk responsiever en krijg je meer vermogen tot je beschikking, maar per saldo is het water naar de zee dragen. De Nio ET7 lijkt geen lol te beleven aan jouw Max Verstappen-aspiraties, waardoor je ze al snel weer uit je hoofd zet. Zie de auto daarom vooral als comfortabele snelwegcruiser, in welke discipline hij excelleert.

Prijzen

Vanwege het BaaS-concept zijn de prijzen van de Nio ET7 nogal gecompliceerd. Wil je de auto mét accupakket kopen, dan betaal je voor de Standard Range € 84.900 en voor de Long Range € 93.900. Ben je echter gecharmeerd van battery swapping, dan betaal je € 72.900 voor een batterijloze ET7. Vervolgens opteer je voor een huur-accupakket van 75 kWh voor € 140 per maand, of voor een 100 kWh-accu voor € 239 per maand (prijzen ex btw).

Dit overigens ter indicatie, want je kunt een maandelijks opzegbaar abonnement afsluiten, of je abonnement voor langere tijd vastzetten (variërend van 12 tot 60 maanden) en daar hangen allemaal andere prijskaartjes aan. Bovendien is het goed te weten dat je niet ongelimiteerd mag swappen; ook met een BaaS-abonnement zal je regelmatig het laadsnoer moeten uitrollen. Laat je dus vooral vooraf uitvoerig informeren.

Lees ook:

Porsche Panamera: hooligan in maatpak

Lees meer

Land Rover Defender Octa: Dakar voor alledag

Lees meer

Porsche Macan: zonder hoofdletter P

Lees meer

Polestar 4: een beetje gek

Lees meer

Mercedes G580 EQ: met de G van Groot(s)

Lees meer

Maserati Grecale Folgore: haute couture

Lees meer

BMW M5: It’s life, Jim, but not as we know it

Lees meer

Lotus Emeya: nekkenrekker

Lees meer

Filed Under: Actueel Tagged With: auto

Vorige artikel
Glenda Raap, voorzitter vFAS: ‘De tijd dat je als advocaat familierecht ‘erbij’ deed, is echt voorbij’
Volgende artikel
KNB sleept 'internationaal notaris' voor de rechter om gebruik titel

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat arbeidsrecht (voor 32 – 40 uur per week / standplaats Den Haag) Den Haag

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Advocaat Astrid Holleeder keert terug in de juridische sector

  • Nieuwe Uitdaging bij… Bird & Bird, Banning en Pellicaan

  • Twee advocaten beantwoorden oproep landelijk dekenberaad in zaak Ridouan Taghi

  • Nieuwe podcast ‘De Managing Partner’ geeft podium aan leiders in de advocatuur

  • Advocaat Rudy Giuliani ontvangt presidentiële onderscheiding na auto-ongeluk

Recente berichten

  • Juristen Foort van Oosten en Arno Rutte nieuwe bewindslieden Justitie
  • Tuchtrechtelijke maatregelen na poging tot getuigenbeïnvloeding in coronazaak; NRC legt link met Amsterdams advocatenkantoor
  • Inspectierapport: Rechtsbescherming burger bij informatieverstrekking Belastingdienst onder druk
  • Fednot: steeds jonger naar de notaris voor een testament
  • Medische zorg en omstandigheden detentie Inez Weski onder de loep

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×