• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

AI moet beter zijn dan een partner om een stagiair te vervangen

31 augustus 2020 door Arnoud Engelfriet

Robot butler

Ik blog geregeld over de moeilijkheden die je ondervindt als je probeert legal tech (met name Artificial Intelligence) uit te rollen in een advocatenkantoor. De cultuur is vaak een groot ding; als men niet wil veranderen, dan gebeurt het natuurlijk niet.

Maar specifiek bij AI is er nog een groot probleem, en dat is hoe er wordt aangekeken tegen de risico’s die ontstaan bij de inzet van zo’n tool. Namelijk: die AI moet perfect zijn. En dat is best raar.

AI is nog altijd vooral een marketingterm. De strekking of belofte is dat de computer denkt als een mens, wat dus nooit het geval is. Onderzeeboten kunnen niet zwemmen en een computer kan niet denken. Maar ze kunnen wel heel goed doen alsof. Ik gebruik de term dus toch maar voor alle systemen die die belofte doen. Meestal zullen ze onder de motorkap werken met machine learning of neurale netwerken, maar dat doet er eigenlijk niet toe.

Het probleem met die belofte is dat mensen verwachten dat zij wordt waargemaakt. En dat is lastig, want een computersysteem kan geen 100% perfectie bieden. Mensen ook niet, maar bij mensen weten we vaak ongeveer wat voor sóórt fouten ze gaan maken. Een stagiair (om bij de blogtitel te blijven, wat ik zelden doe) heeft basiskennis, maar kan vaak niet de diepte in. Een partner weet ongeveer alles, maar berijdt wel stokpaardjes en kan traag van reactie zijn of dingen wegwuiven als triviaal, terwijl ze dat voor de klant niet zijn. De medewerker daar tussenin heeft het heel druk en kan doorschieten in toepassen wat hij het recentst heeft geleerd. Dat soort dingen.

Een AI-tool maakt ook fouten, maar dan van een heel ander kaliber. Die classificeert een tekst verkeerd en klaagt dan dat de tekst ‘Partijen komen overeen dat…’ geen goede garantie over beschikbaarheid is. Of hij komt met hele rare output, omdat er ergens iets misging in de conversie (NDA Lynn kan bijvoorbeeld pdf-bestanden niet altijd goed lezen). Dat is niet goed, maar omdat het zulke niet-menselijke fouten zijn terwijl de AI wel menselijk lijkt, komt dat disproportioneel raar over.

Uncanny valley

In de psychologie doet dit denken aan het fenomeen van de uncanny valley, het griezelgebied tussen robots-die-duidelijk-robots-zijn en robots-die-echte-mensen-simuleren. Onze hersenen kunnen niet goed omgaan met een robot die er heel menselijk uitziet maar zich ineens niet als mens gedraagt. Dat is veel erger dan een robot-robot die dezelfde fout maakt.

Ik herinner me van lang geleden een spraakherkenning-interface met een butler. Die werkte best goed, maar de fouten werden als zeer storend ervaren. Toen verving men de butler door een puppy en de subjectieve kwaliteitsbeleving schoot omhoog. Waarom? Puppies mogen fouten maken, dat is zelfs schattig. Maar een butler, dat is een domeinexpert dus die mag geen fouten maken.

Een juridische AI wordt volgens mij ook op die manier benaderd. Dat is een computer, getraind in dit domein, dús een domeinexpert. Hij moet dus hetzelfde presteren als een senior partner. Fouten, zeker rare fouten ingegeven door Unicode-problemen, zijn dan onvergeeflijk.

Soort fouten vs. grote risico’s

En dat is best raar, want vervolgens gaat die AI standaardwerk doen zoals NDA’s reviewen, standaardcontracten nalopen of einddata extraheren uit een serie documenten omdat men due diligence in het kader van een bedrijfsovername wil doen. Dat is typisch werk waar je een stagiair op inzet en geen partner. Terecht, want het is niet heel moeilijk, maar wel veel. En het soort fouten dat daarbij te maken is, is redelijk te overzien en moet geen al te grote risico’s opleveren.

Paradoxaal genoeg heeft een AI-dienst dus meer kans om geadopteerd te worden in een organisatie wanneer die zich niet als een AI presenteert. Niemand heeft de verwachting dat de grammaticachecker als een mens presteert, of dat Google je vraag net zo goed begrijpt als een bibliothecaris. Dat is gewoon een interface waar een output uit komt, en daarmee kun jij weer verder.

Eerste advocatenkantoor zonder advocaten goedgekeurd

Lees meer

AI als ruggengraat van de advocatuur

Lees meer

Amerikaan laat AI-avatar voor hem pleiten in rechtszaak

Lees meer

Rechtbank Rotterdam doet proef met AI als schrijfhulp in strafvonnis

Lees meer

‘Ontwikkel AI aan de hand van grondrechten’

Lees meer

Webportaal geeft Belgische verdachten binnen tien minuten een advocaat

Lees meer

Filed Under: AI, tech & legal

Vorige artikel
KNB sluit zich voor verdere digitalisering aan bij Limburgse tech-campus
Volgende artikel
Als je een digitaal kantoor wilt hebben, moet je klein beginnen

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat medewerker Familierecht Den Haag

Advocaat ondernemingsrecht Veldhoven

Meer vacatures

Opleidingen & events

Geavanceerd prompten voor advocaten & juristen – ChatGPT, Copilot en GenIA-L

Online Opfriscursus voor Patroons

Online cursus Wwft, Wwft-compliance en risicomanagement voor juridische professionals

Verdieping Begrijpelijk Schrijven voor juristen

Basiscursus Positief beïnvloeden en effectiviteit vergroten

Meer Sdu Opleidingen

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • De passie van Latisha Nunumete: vechten tegen de zwaartekracht

  • ‘Waardeloze’ dwangsom laat burgers met lege handen achter

  • Uitgelicht – ‘Hoorrecht in verhuiszaken; wat is de invloed van het kindgesprek?’

  • Ex-medewerkers beschuldigen Knoops’ Advocaten van schrikbewind

  • Man veroordeeld tot gevangenisstraf voor mishandeling van advocaat

Meer AI content

19 AI-basistermen voor juristen: Een handig woordenlijstje

Aan de slag met AI-geletterdheid – opleidingsaanbod

GenIA-L: de slimme AI-toepassing die jouw (advies)praktijk transformeert

AI OPLEIDINGEN

Ben je klaar om een stap te zetten in de wereld van AI? Wil jij de mogelijkheden van (generatieve-)AI optimaal en verantwoord benutten binnen jouw organisatie?

Lefebvre-Sdu heeft verschillende opleidingen die jou helpen om de kracht van AI in jouw werk te benutten. Na afloop ben je niet alleen in staat om de impact van AI op jouw organisatie te beoordelen, maar ben je ook volledig op de hoogte van het juridisch kader en kun je AI-toepassingen binnen de geldende regelgeving implementeren.

Bekijk het cursusaanbod

Alle opleidingen, of variaties hiervan, bieden we ook in-company aan.

Footer

  • Nieuws
  • Business
  • Human Interest
  • Innovatie & Tech
  • Opinie en blogs
  • Tuchtrecht
  • Gouden Zandlopers
  • Top 50 Advocatuur
  • Top 30 Notariaat
  • Advocatie Magazine
  • Vacatures
  • Partners
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
  • Youtube
  • Nieuwsbrief
  • Contact en colofon
  • Meld nieuws
  • Adverteren
  • Vacature indienen

Advocatie is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement & Cookieverklaring
SDU

Het laatste nieuws van Advocatie
twee keer per week in je mail
?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

Aanmelden

×