• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • PKIsigning
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Auto’s – Mercedes-AMG SL: lekker nazomeren

19 september 2023 door Ewoud Hallebeek

De waarschijnlijk laatste zomerse opleving van het jaar bracht Advocatie door achter het stuur van de Mercedes-AMG SL. Een aangenaam en kostbaar genoegen. Maar ook met de nodige kanttekeningen.

Al sinds de jaren ’50 heeft Mercedes-Benz de SL in het programma. Waar die letters voor staan, is nooit officieel bevestigd, maar algemeen wordt aangenomen dat het een afkorting is van Sport Leicht, ofschoon er ook stemmen zijn die beweren dat het Super Leicht betekent. Hoe dan ook, de eerste SL verscheen in 1952: een pure racewagen, waarmee Mercedes de ene na de andere overwinningen in de wacht sleepte, waaronder de 24 uur van Le Mans, de Mille Miglia en de Carrera Panamericana. De Amerikaanse importeur wist de fabriek er na lang aandringen van te overtuigen een straatversie van die racer op de markt te brengen. Dat werd de in 1954 geïntroduceerde 300 SL ‘Gullwing’, die – dankzij zijn beperkte oplage, fenomenale prestaties en, last but not least, tot de verbeelding sprekende vleugeldeuren – anno 2023 tot de duurste auto’s ter wereld kan worden gerekend. In 1955 plakte Mercedes het SL-label voor het eerst op een cabriolet en de rest is geschiedenis. Waarbij, zoals dat nu eenmaal gaat in autoland, de oorspronkelijke betekenis van de twee letters in de loop der decennia volkomen uit het oog werd verloren.

Ontwikkeld door AMG

En nu is er weer een nieuwe generatie SL, die niet alleen de vorige vervangt, maar ook de S-klasse cabriolet en de GT Roadster. Grote schoenen om te vullen. Om dat te bewerkstelligen, en om de letters SL weer in ere te herstellen, werd de ontwikkeling in handen gegeven van de eigen, in Affalterbach gevestigde sportafdeling AMG. Om die reden heet de nieuweling ook niet langer Mercedes-Benz SL, maar Mercedes-AMG SL. En voor de volledigheid: AMG werd in 1967 opgericht door Hans Werner Aufrecht en Eberhard Melcher (dat verklaart de eerste twee letters; de G staat voor Großaspach, de geboorteplaats van Aufrecht) en was dermate succesvol met het racen met – en tunen van – Mercedi, dat het in 1999 door ‘Stuttgart’ werd ingelijfd.

2+2

AMG maakte voor de ontwikkeling van de SL gebruik van een gloednieuw aluminium chassis. Daarmee groeide de auto zowel in de lengte als in de breedte. De wielbasis meet nu 2,7 meter, waardoor de SL niet langer een pure tweezitter is, maar een 2+2. Volgens Mercedes kunnen achterin mensen tot een lengte van 1,50 meter een comfortabele zitplaats vinden, maar dat is schromelijk overdreven. Wij zouden de achterbank uitsluitend gebruiken om onze weekendtassen op te leggen, al was het maar omdat de kofferbak lachwekkend klein is (240 liter met kap open, 213 met kap dicht).

Het uiterlijk is, met zijn trefzekere verhoudingen, een schot in de roos. Kenners zullen de talrijke verwijzingen naar de oer-SL uit 1952 direct opmerken (denk grille, achterlichten, de twee bulten op de motorkap en de aflopende kofferklep), maar het strekt de ontwerpers tot eer dat zij zich niet hebben laten verleiden tot gemakzuchtig retrodesign. Hier staat gewoon een hypermoderne automobiel. Masculien, zelfverzekerd en met precies genoeg schaamteloosheid om binnen de grenzen van het betamelijke te blijven. Zoals het hoort bij een sportwagen van statuur.

Geen vedergewicht

Ter besparing van gewicht (de L van Leicht, weet u nog?) is de volledige carrosserie uit aluminium opgetrokken, werd ruimhartig gebruik gemaakt van magnesium en koolstofvezel, en kreeg de auto geen stalen klapdak meer, maar een old school softtop. Scheelde 21 kg en een hoop bagageruimte, dus ja. Denk trouwens niet dat de SL daarmee ineens een vedergewicht is. De lichtste legt ruim 1.800 kg in de schaal, terwijl het topmodel de 2 ton toucheert. Het dak opent en sluit zich (met een druk op de knop, dat spreekt) in 15 seconden. Dat kan ook rijdend, mits u niet harder gaat dan 60 km/u. En over rijdend gesproken: vanaf 80 km/u verrijst uit de achterklep een serieus grote spoiler, die zich aanpast aan de snelheid. En die u natuurlijk, poseur als u van nature bent, ook handmatig tevoorschijn kunt toveren.

Net zoals bij alle andere merken is ook bij Mercedes-Benz schaalvergroting een na te streven doel. Delen waar je kunt en ontwikkelingskosten spreiden, zijn immers belangrijke stappen op weg naar winstmaximalisatie. En dus zien we overal in de SL onderdelen uit andere modellen, variërend van de overbekende ventilatieroosters, tot het afgeplatte stuurwiel, het centrale 11,9-inch aanraakscherm en talloze knoppen en hendels. Dat is zo erg niet, mits het de kwaliteitsbeleving niet in de weg staat. En juist daar begint het te wringen. De goedkoopste SL kost bijna € 173.000, voor de duurste komt daar nog ruim een ton bij. Zonder extra’s. Bij dat soort prijzen geldt een andere maatstaf dan bij een doorsnee middenklasser.

No-go

Wij snappen best dat de Mercedes-boekhouders zich sterk maakten voor de automatische deurgrepen van de S-klasse. Het magazijn lag er immers vol mee. Punt is: die dingen zijn van goedkoop plastic. En dat voel je iedere keer weer. Bij een auto die zich beweegt tussen de 2 en 3 ton, verwacht je de koelte van massief aluminium te voelen als je de deur opent. Onbegrijpelijk dat de directie hier haar goedkeuring aan gaf. Overigens is het binnenin niet veel beter: zo’n beetje alles wat aluminium lijkt, blijkt in werkelijkheid van plastic te zijn. Daarin is Mercedes geen uitzondering, maar in deze prijsklasse zou het een no-go moeten zijn.

In technisch opzicht bevindt AMG zich op een kantelpunt. De tijd dat er uitsluitend bulderende acht- en twaalfcilinders werden gemonteerd, ligt definitief achter ons. Nu ja, voor wat betreft de V12’s dan toch. Milieu enzo. Vanaf 2030 zal er zelfs geen enkele verbrandingsmotor beschikbaar zijn en is het hele programma volledige elektrisch. Tot die tijd is het gewoon benzine wat de klok slaat. Als SL-instapper fungeert de ‘43’, die is voorzien van de geblazen 2.0 viercilinder uit de A 45 en C 43. In dit geval goed voor 381 pk, wat zich vertaalt in een sprint van 0 tot 100 km/u in 4,9 seconden en een (begrensde) topsnelheid van 275 km/u. In de A-klasse levert de motor echter 421 pk, dus een beetje chiptuner moet er wel raad mee weten. Daarboven vinden we de ‘55’ en topmodel ‘63’, beide voorzien van dezelfde vierliter V8 bi-turbo. Voor de 55 vond Mercedes 476 pk voldoende (0-100 in 3,9 sec, topsnelheid 295 km/u), de 63 kreeg, met 585 pk, het volle pond toebedeeld (3,6 sec, 315 km/u). Alle SL’s hebben standaard de AMG Speedshift MCT 9G negentraps automatische versnellingsbak. De 43 is achterwiel aangedreven, de 55 en 63 hebben het bekende 4Matic 4×4-systeem en vierwielbesturing.

Rechtsreeks uit de F1

Wij reden de 43. Die overigens te onderscheiden is van zijn duurdere soortgenoten door zijn 19-inch wielen (in plaats van 21) en zijn ronde uitlaten, in plaats van trapeziumvormig. Volgens zijn makers is de SL 43 de eerste productieauto met een elektrisch aangestuurde turbo, die extreem snel op commando’s van de rechtervoet reageert, en is deze techniek rechtstreeks afkomstig uit de Formule 1. Dat schept verwachtingen. Voordat we gasgeven, nemen we echter eerst de leefruimte in ons op. De stoelen zijn aan de harde kant, maar zitten voortreffelijk. Door de hoge taillelijn voelen we ons geborgen en wordt het al snel knus, helemaal in de nachtelijke uren, als de sfeerverlichting optimaal tot zijn recht komt. Het dikke sportstuur ligt heerlijk in de hand, al heeft het misschien wat al te veel knopjes en schuifjes.

Sowieso zijn er behoorlijk wat fysieke knoppen. Waar het dashboard van volledig elektrische Benzen bestaat uit touch screens per strekkende meter, heeft de SL slechts een enkel exemplaar (met MBUX connectiviteit) op de middenconsole. Officieel als knipoog naar het minimalisme van de oer-SL, maar feitelijk natuurlijk gewoon omdat digitale schermen volkomen onleesbaar zijn als het dak geopend is. Niet voor niets is het enkele scherm een beetje kantelbaar om hinderlijke reflecties te voorkomen.

Schizofrene ervaring

Het rijden met de 43 bleek een wat schizofrene ervaring. Aan de ene kant waren er de gretige en toerengrage motor, de uitstekende wegligging, de nauwkeurige en communicatieve besturing, en het hoogstaande comfort. Aan de andere kant waren daar de enorme draaicirkel en – vooral – de automatische versnellingsbak. Die op de een of andere manier niet lekker matcht met de viercilinder in het vooronder. In de comfortstand zaten wij ons te verbijten over de lethargische gasrepons bij wegrijden vanuit stilstand, de trage werking van de kickdown en de soms onnavolgbare versnellingkeuze. Dat kun je natuurlijk grotendeels omzeilen door zelf, middels de schakelflippers achter het stuur, het gewenste verzet te kiezen, maar dat zou toch niet nodig moeten zijn. In de SportPlus-stand bleken hard- en software het meest harmonieus met elkaar samen te werken, maar wat beklijfde was vooral het weinig verfijnde karakter van deze instap-SL. Wij durven er heel wat onder te verwedden dan de V8-motoren een compleet andere rijervaring opleveren.

De Mercedes-AMG SL is verkrijgbaar vanaf € 172.655. Onze testauto telde onder aan de streep een bedrag van € 207.000, dus dan weet u wel uit welke hoek de accessoirewind blaast. Met de 43 richt Mercedes-Benz overduidelijk het vizier op BMW M8 Cabriolet en de Porsche 911 Cabriolet. De duurste SL (de 63) kost € 279.132. Zonder extra’s. Voor dat bedrag koopt u ook een Ferrari Portofino of een Aston Martin DB11 Volante (die, grappig genoeg, hetzelfde motorblok heeft). Wij wensen u veel wijsheid.

A lawyer sitting at a desk with legal books, documents, and a newspaper, embodying professionalism.

NCC functioneert goed, maar instroom zaken blijft achter

Lees meer
Close-up of a wooden judge's gavel on a black desk, symbolizing justice and law.

RSJ: Jeugdigen vaker buiten strafrecht houden

Lees meer

Advocaat verdachte in soevereinenzaak: ‘Uitspraken waren dom, maar geen aanslagplannen’

Lees meer

Compliance en digitale zekerheid: cruciale pijlers voor moderne advocatenkantoren

Lees meer
soccer, international, holland, nederland, eredivisie, honor division, banner, flag, vitesse arnhem

Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

Lees meer

Filed Under: Nieuws Tagged With: auto

Vorige artikel
Kamer vraagt om herziening vergoedingen juridische bijstand, Weerwind is terughoudend
Volgende artikel
NOvA wendt zich tot Hoge Raad over prejudiciële vragen verschoningsrecht

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat stagiair(e) Rotterdam

Arbeidsjurist Gouda

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Rechtbank Rotterdam berispt advocaat wegens aanvoeren van niet-bestaande jurisprudentie

  • Opinie: ‘De afbouw van de hypotheekrenteaftrek is onvermijdelijk’

  • Nieuwe Uitdaging bij… o.a. Atlas Fiscalisten, Baker McKenzie, Van Benthem & Keulen

  • soccer, international, holland, nederland, eredivisie, honor division, banner, flag, vitesse arnhem Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

  • Advocaat persoonlijk aansprakelijk ondanks exoneratieclausule

Recente berichten

  • NCC functioneert goed, maar instroom zaken blijft achter
  • RSJ: Jeugdigen vaker buiten strafrecht houden
  • Advocaat verdachte in soevereinenzaak: ‘Uitspraken waren dom, maar geen aanslagplannen’
  • Compliance en digitale zekerheid: cruciale pijlers voor moderne advocatenkantoren
  • Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×