• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

General counsel verlangen proactieve houding en branchespecifieke kennis van advocaten

5 november 2014 door Advocatie Redactie

Als general counsel van grote bedrijven iets verwachten van advocatenkantoren, dan is het een proactieve houding en veel specifieke kennis van de branche en het bedrijf zelf. En daar schort het soms nog aan, zo luidt een van de conclusies uit ‘Het Gesprek, Samenvatting van 51 gesprekken met General Counsel’. Voor dit door advocatenkantoor Van Benthem & Keulen uitgegeven boekje werden 51 interviews met eindverantwoordelijke bedrijfsjuristen gehouden.

Door Joris Rietbroek

De ondervraagde general counsel geven aan de hand van zes vragen aan wat zij vinden en verlangen van de juridische dienstverleners waar zij mee samenwerken. Zij verwachten anno 2014 vooral dat advocatenkantoren zich steeds meer opstellen als een proactieve gesprekspartner in plaats van een dienstverlener die enkel van zich laat horen als er vraag naar is. Hiervoor is kennis van de branche kortom onontbeerlijk. Daarnaast blijft transparantie omtrent de kosten een belangrijk aandachtspunt.

Aan de juridische kennis en expertises van advocatenkantoren mankeert over het algemeen weinig, stellen de ondervraagde general counsel. De dienstverlening is meestal snel en effectief: advocaten zijn over het algemeen snel bereikbaar. Wel zouden advocaten zich nog beter kunnen verplaatsen in de specifieke bedrijfsculturen en de specifieke vraagstukken waar legal en general counsel voor komen te staan. “Ik maak nog steeds mee dat een dienstverlener een stuk schrijft waaruit blijkt dat hij niet heel goed heeft nagedacht over de situatie bij het bedrijf waar ik voor werk”, aldus een citaat van een deelnemende general counsel.”

Opbouwende kritiekpunten die meerdere malen werden genoemd: juridische adviezen zijn niet altijd even praktisch toepasbaar. Gebrek aan kennis over de betreffende branche is dan vaak de boosdoener, en dat kan leiden tot een gebrekkige vertaalslag naar de organisatie van de bedrijfsjurist. ‘Het theoretische gehalte van adviezen moet omlaag en het praktische niveau omhoog,’ aldus een geïnterviewde. Op een breedsprakig advies vol juridisch jargon zit bijna niemand te wachten. “Mijn organisatie heeft geen behoefte aan lange memo’s, ik wil gewoon een kort, praktisch uitvoerbar advies hebben,” zo zegt een general counsel werkzaam in de farmaceutische industrie.

Wat general counsel verder verlangen van advocaten: dat zij pro-actief inspelen op ontwikkelingen in de specifieke business van de klant en dat zij een duidelijk standpunt durven in te nemen. Adviezen zijn namelijk nog wel eens te voorzichtig. Vraag de general counsel nu hoe zij op een schaal van 1 tot 10 hun huidige juridische diensterverlener ervaren – waarbij 1 staat voor reactieve leverancier en 10 voor proactieve strategische partner –, en het gemiddelde cijfer komt uit op een 6,5. Advocatenkantoren mogen zich kortom nog proactiever opstellen, al zijn er naar aanleiding van deze vraag slechts een handvol echte onvoldoendes uitgedeeld.

De vele voldoendes vormen vooral een aanmoediging voor verbetering op dit vlak. “Wat ik waardeer, is proactieve informatie in bijvoorbeeld nieuwsmails of seminars,” zegt de manager Juridische Zaken van ICS. En ja, vindt een andere counsel op persoonlijke titel, een advocatenkantoor mag zich best opstellen als collegiale business partner die ook ongevraagd met nuttige informatie komt. En dan is er nog het eeuwige heikele punt der advocaatkosten: de facturen van kantoren kunnen best nog wat transparanter.

Uren van een advocaat-stagiaire zien general counsel liever niet op de factuur verschijnen; opleidingskosten moeten voor rekening van kantoor zijn. “Stagiaires die meekijken bij gesprekken met een partner horen niet op de factuur te komen,” aldus de Teamleider Legal & Regulatory van Eurofiber Nederland. Ook reiskosten zouden niet als extra posten op een factuur mogen terugkomen – tenzij het om een reis naar een zitting gaat –, evenals het ‘openen en doorsturen van een brief.’

Legal counsel kunnen het boekje bij Van Benthem & Keulen opvragen via johankoggink@vbk.nl. 

Filed Under: Bedrijfsjurist en advocaat, Business, Nieuws

Vorige artikel
Half december uitspraak in zaak Demmink vs. AD; nieuwe getuige meldt zich
Volgende artikel
Magic Circle-salarissen voor juniors stijgen, maar US-kantoren bieden meer

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat medewerker Familierecht Den Haag

Advocaat ondernemingsrecht Veldhoven

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • De passie van Latisha Nunumete: vechten tegen de zwaartekracht

  • Advocaat aansprakelijk voor afwijzen schikkingsvoorstel zonder overleg met cliënte? 

  • ‘Waardeloze’ dwangsom laat burgers met lege handen achter

  • Eerste advocatenkantoor zonder advocaten goedgekeurd

  • Uitgelicht – ‘Hoorrecht in verhuiszaken; wat is de invloed van het kindgesprek?’

Footer

  • Nieuws
  • Business
  • Human Interest
  • Innovatie & Tech
  • Opinie en blogs
  • Tuchtrecht
  • Gouden Zandlopers
  • Top 50 Advocatuur
  • Top 30 Notariaat
  • Advocatie Magazine
  • Vacatures
  • Partners
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
  • Youtube
  • Nieuwsbrief
  • Contact en colofon
  • Meld nieuws
  • Adverteren
  • Vacature indienen

Advocatie is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement & Cookieverklaring
SDU

Het laatste nieuws van Advocatie
twee keer per week in je mail
?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

Aanmelden

×