• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Column: De digitale waarde van de notaris

6 april 2021 door Advocatie Redactie

Ebbo Haantjes

Als we iéts hebben geleerd van het afgelopen jaar: nood breekt wetten. En dan heb ik het niet over de avondklok, maar over hoe de digitalisering van de juridische dienstverlening door de Covid-19-uitbraak in een stroomversnelling is geraakt. Niet omdat de advocaat eens innovatief wilde gaan teamen…

…maar omdat het bittere noodzaak was om de dagelijkse gang van zaken door te laten gaan.

Het notariaat is al jaren voorloper in de digitalisering van het juridische werkproces en heeft ook afgelopen jaar enorme stappen gezet. De notaris van nu beschikt over een breed aantal digitale systemen en tools waardoor hij zijn diensten efficiënt en effectief kan leveren.

Echter zien deze systemen vooral op de backoffice van de notaris, zoals de registratie van de akte en het verkrijgen van gegevens uit de verschillende basisregisters, zoals het kadaster en het handelsregister.Zulke systemen zijn niet primair bedoeld om toegevoegde waarde te leveren voor de cliënt.

Duur printje

De cliënt krijgt in zijn of haar ogen nog steeds dat ‘dure printje’, c.q. de akte, als resultaat van het bezoek aan de notaris. En natuurlijk is de juridische impact van de akte wel degelijk belangrijk voor de cliënt. Maar het blijft een statisch stuk; de akte wordt meteen na passeren veilig bewaard in de kluis en verdwijnt direct uit het dagelijkse zicht van de notaris. En de cliënt ook.

Ik zou wel eens willen weten hoeveel mensen een gepasseerde akte thuis nog eens op hun gemak doorlezen. Dat zijn er maar weinig, vrees ik. En zijn er klanten die na vijf jaar eens denken: ‘klopt dit nu wel wat er in staat?’ Voor het merendeel van de Nederlanders is dit niet een standaard instelling, laat staan dat het afschrift van de akte prettig leesbare kost is.

Wat zouden cliënten toch geholpen zijn als ze eens in de vijf jaar een juridische health check krijgen. De notaris heeft dankzij de akte alle gegevens voor zo’n check in bezit. Een huis laat je ook periodiek schilderen om achterstallig onderhoud te voorkomen, dus waarom zou je dit niet doen met je juridische fundering? Hier is een mooie rol weggelegd voor de notaris, die zijn digitale goudmijn (nu nog zijn kluis) periodiek moet openen om proactief en preventief zijn cliënten te informeren of ze nog juridisch gezond zijn.

Met meer standaarden werken

Hiervoor is het essentieel om meer met standaarden te gaan werken als het aankomt op het formuleren van akten, in plaats van dat de notaris een eigen draai geeft aan de wetgeving. Dan worden akten beter en sneller digitaal doorzoekbaar, en staan essentiële gegevens op een vaste plek, net zoals in de KIK-akten van het kadaster.

Het is kortom de hoogste tijd voor het notariaat om verder te standaardiseren en digitaliseren. En om preventief te acteren, door bestaande akten in het archief te gaan scannen. Dit levert op den duur niet alleen een bak aan werk op voor de notaris, maar nog belangrijker: meer toegevoegde waarde voor de cliënt. Want niets is zo vervelend als denken dat je alles juridisch keurig geregeld hebt, maar dat door een wetswijziging opeens het tegenovergestelde het geval is. Waarom ben je dan naar de notaris gegaan?

Ebbo Haantjes is Director Legal Services bij Sdu.

Deze column is eerder gepubliceerd in Advocatie Magazine. Klik op de cover om het nieuwste magazine – met o.a. De Stand van de Advocatuur en het Notariaat – te lezen of kijk op de magazine-pagina.

Een juridisch document laten vertalen door AI: is dat een goed idee?

Lees meer

Opinie – Amerikaanse advocatuur: geen ruggengraat?

Lees meer

Column – De toekomst van AI in de advocatuur: Waarom eén taalmodel niet voldoende is

Lees meer

Column – Jeugdzorg heeft nog altijd geen lessen getrokken uit Vlaardings pleegzorgmeisje

Lees meer

Column – ’40 miljoen: druppel op een brandend platform?’

Lees meer

Met oordeel over bankbestuurders en hun vervolging schept OM welkome duidelijkheid

Lees meer

Filed Under: AI, tech & legal, Notariaat, Opinie en blogs Tagged With: notariaat

Vorige artikel
De procedurele aspecten van de transitievergoeding anno 2021
Volgende artikel
Notariaat passeert recordaantal onroerend goed en hypotheekakten; topdrukte neemt af

Primary Sidebar

AGENDA

AI en ChatGPT: Toepassingen in de Notariële Praktijk

Online cursus Gebrekenregeling en Renovatie Woonruimte

Verdieping in het Huurrecht Bedrijfsruimte

Stichtingen, verenigingen en coöperaties

Stichtingen, verenigingen en coöperaties

Meer Sdu Opleidingen voor Notariaat

Topvacatures

Advocaat medewerker Familierecht Den Haag

Advocaat ondernemingsrecht Veldhoven

Meer vacatures

Opleidingen & events

Verdieping Begrijpelijk Schrijven voor juristen

Basiscursus Positief beïnvloeden en effectiviteit vergroten

Training Generative AI en Prompt Engineering

Verdiepingscursus NLP: Positief beïnvloeden en effectiviteit vergroten

Basiscursus NLP: Positief beïnvloeden en effectiviteit vergroten

Meer Sdu Opleidingen

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • De passie van Latisha Nunumete: vechten tegen de zwaartekracht

  • ‘Waardeloze’ dwangsom laat burgers met lege handen achter

  • Uitgelicht – ‘Hoorrecht in verhuiszaken; wat is de invloed van het kindgesprek?’

  • Ex-medewerkers beschuldigen Knoops’ Advocaten van schrikbewind

  • Man veroordeeld tot gevangenisstraf voor mishandeling van advocaat

Meer AI content

19 AI-basistermen voor juristen: Een handig woordenlijstje

Aan de slag met AI-geletterdheid – opleidingsaanbod

GenIA-L: de slimme AI-toepassing die jouw (advies)praktijk transformeert

Relevante producten voor het Notariaat

AI OPLEIDINGEN

Ben je klaar om een stap te zetten in de wereld van AI? Wil jij de mogelijkheden van (generatieve-)AI optimaal en verantwoord benutten binnen jouw organisatie?

Lefebvre-Sdu heeft verschillende opleidingen die jou helpen om de kracht van AI in jouw werk te benutten. Na afloop ben je niet alleen in staat om de impact van AI op jouw organisatie te beoordelen, maar ben je ook volledig op de hoogte van het juridisch kader en kun je AI-toepassingen binnen de geldende regelgeving implementeren.

Bekijk het cursusaanbod

Alle opleidingen, of variaties hiervan, bieden we ook in-company aan.

Footer

  • Nieuws
  • Business
  • Human Interest
  • Innovatie & Tech
  • Opinie en blogs
  • Tuchtrecht
  • Gouden Zandlopers
  • Top 50 Advocatuur
  • Top 30 Notariaat
  • Advocatie Magazine
  • Vacatures
  • Partners
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
  • Youtube
  • Nieuwsbrief
  • Contact en colofon
  • Meld nieuws
  • Adverteren
  • Vacature indienen

Advocatie is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement & Cookieverklaring
SDU

Het laatste nieuws van Advocatie
twee keer per week in je mail
?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

Aanmelden

×