• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • PKIsigning
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Auto’s: Jaguar XF, voor na de crisis

19 september 2015 door Advocatie Redactie

Twee weken geleden stelde Jaguar in Pamplona de geheel vernieuwde XF voor aan de internationale vakpers. Advocatie was erbij en reed uitgebreid met de nieuweling. Niet alleen op de bergwegen van het Spaanse Baskenland, maar ook op het circuit.

Door Ewoud Hallebeek

De vorige XF kon niet op een ongelukkiger tijdstip verschijnen: eind 2007, in het zicht van het faillissement van Lehman Brothers en derhalve slechts enkele maanden voordat de wereldwijde economische crisis in alle hevigheid losbarstte. Als je onder zulk slecht gesternte ter wereld komt, moet je van goeden huize komen om het hoofd boven water te houden. Anderzijds, een heer van stand houdt zich verre van vulgair koffiedik kijken, omarmt de oude Oosterse wijsheid ‘voorspellen is uiterst moeilijk, met name als het de toekomst betreft’ en trekt eenvoudigweg zijn eigen plan. Zo ook de XF, die tussen 2007 en 2014 maar liefst 280.000 keer over de toonbank ging. Voorwaar geen geringe prestatie in dat precaire tijdsgewricht. En nu, aan het einde van alle economische malaise, is daar de nieuwe XF.

Waarbij ‘nieuw’ in dit geval geen eufemisme is voor ‘facelift’. Vijfentachtig procent van alle onderdelen komt vers van de tekentafel, met als pièce de résistance de volledig nieuwe – althans, voor de XF, want we kennen hem al van de eind vorig jaar geïntroduceerde XE – grotendeels uit aluminium opgetrokken bodemplaat. Hetgeen dan weer resulteert in een gewichtsbesparing van, afhankelijk van motorisering en uitrustingsniveau, maximaal 190 kg. En dat betaalt zich op allerlei fronten terug: rij-eigenschappen, prestaties, verbruik (lees: Co2-uitstoot), onderhoudskosten, noem maar op. Of zoals een Jaguar-ingenieur opmerkte: ‘There is no downside to light-weighting’.

Het nieuwe platform heeft een 51 mm langere wielbasis, maar de totale lengte van de auto nam slechts met 7 mm toe. De door Ian Callum getekende carrosserie vertoont grote gelijkenis met de XE (sterker, in de binnenspiegel zijn beide modellen, als waren het raszuivere Audi’s, nauwelijks van elkaar te onderscheiden) en daar is weinig op tegen, al was het maar omdat het bijdraagt aan een herkenbaar familiegezicht. De XF straalt finesse en kracht uit, precies zoals het een Jaguar betaamt. Hooguit zou je kunnen zeggen dat de achteroverhang wat fors is, maar dat is een kwestie van smaak.

De aluminium voorwielophanging met dubbele dwarsgeleiding is gelijk aan de F-Type, de achterwielen worden aan de grond gehouden middels een, zoals Jaguar het noemt, Aluminium Integral Link-ophanging. Achterwielaandrijving is standaard, tegen bijbetaling van een kleine 5 mille zijn de topmodellen uit te rusten met het uit de F-Type afkomstige IDD (Intelligent Driveline Dynamics) 4×4-systeem. Om uitstoottechnische redenen zijn de tweeliter turbodiesels af-fabriek voorzien van een handgeschakelde zesbak, alle overige modellen hebben de bekende ZF automaat met acht overbrengingen (flipperbediening aan het stuur) aan boord.

Het interieur is volledig nieuw ontworpen, maar zal voor huidige XF-eigenaren weinig gewenning vragen. De standaarduitrusting en het afwerkingsniveau zijn zoals je van een auto in deze klasse mag verwachten, inclusief de karakteristieke in de middenconsole verdwijnende bedieningsknop van de versnellingsbak, zonder overigens nieuwe maatstaven te zetten. Eind dit jaar wordt InControl Touch Pro leverbaar, waarvan wij alvast een prototype mochten beproeven. Dan hebben we het over een 10,2-inch aanraakscherm, dat werkt zoals uw iPad. Inclusief swipen, in- en uitzoomen, personalisering van de menu’s, Spotify, uw eigen 3G-netwerk en navigatie zoals u het nooit eerder zag. Daarbij een digitaal dashboard, dat u volledig naar eigen wens kunt inrichten. Liever de toerenteller in het midden, in plaats van rechts naast de snelheidsmeter? Een druk op de knop volstaat. Dat laatste mag dan geen novum zijn, het feit dat u met hetzelfde gemak het volledige dashboard ‘onzichtbaar’ maakt en over de volle breedte vervangt door de navigatie, is dat wel. InControl Touch Pro kost € 3.200. Een hoop geld, maar neem van ons aan: u wilt het.

Ook op motorengebied zijn er de nodige veranderingen. De 2.2 turbodiesels hebben plaatsgemaakt voor geblazen Ingenium tweeliters. Eentje met 163 pk (380 Nm) en een gemiddeld verbruik van, aldus Jaguar, 1 op 25, waarmee hij niet alleen 24% zuiniger is dan zijn even sterke voorganger, maar ook als enige XF in het 20% bijtellingstarief valt. De tweede 2.0 Diesel heeft 180 pk en 430 Nm. De 3.0 V6 Diesel heeft er 25 pk bijgekregen en telt er nu 300. Mede dankzij het immense koppel van 700 Nm, staat dat garant voor het sprintje van 0-100 in 5,8 seconden en een topsnelheid van 250 km/u.

Het 240 pk (340 Nm) sterke 2.0 turbo benzineblok is een oude vertrouwde, evenals de 3.0 V6 Supercharged met 340 pk en 450 Nm (0-100 km/u in 5,3 sec, 250 km/u). Bovenaan de voedselketen staat vooralsnog de XF-S (3.0 V6 Supercharged, 380 pk, 450 Nm, 0-100 km/u in 5,1 sec, 250 km/u), maar het is natuurlijk een kwestie van tijd voordat die zijn plekje bovenop de apenrots moet afstaan aan een vijfliter XFR achtcilinder met (minstens) 550 pk. Toekomstmuziek.

De nieuwe XF heeft in alle opzichten aan agiliteit en levendigheid gewonnen. Het is zowaar een speelse auto geworden, met dank natuurlijk aan de gewichtsreductie en de nieuwe wielophangingen. Waarmee overigens niet gezegd is dat het een en al sportiviteit is wat de klok slaat. De XF verloochent zijn adellijke inborst niet, zodat comfort nog altijd de boventoon voert.

Wij reden als eerste met de 180 pk sterke 2.0 turbodiesel met automaat (meerprijs € 2.500) en, eerlijk is eerlijk, die kreeg bij ons niet de handen op elkaar. De XF mag dan volgens zijn makers de lichtste auto in zijn klasse zijn, dat neemt niet weg dat 1.585 kg nog altijd een hele kluif is voor 180 pk. De tweeliter zelfontbrander doet onverstoorbaar zijn werk, maar weet zijn bestuurder nimmer te enthousiasmeren. Een capabele kilometervreter, maar geen auto die je meepakt voor een uurtje uitdagende dijkweggetjes. En dat doet ons dan weer het ergste vrezen voor de 163 pk-instapper, die Jaguar overigens (wijselijk?) had thuisgelaten.

De 3.0 V6 D is dan weer een heel ander verhaal. De zescilinder sleurt dat het een lieve lust is en met 700 Nm koppel ben je iedereen op elke tussensprint overtuigend de baas. Geen wonder dat veel journalisten deze krachtbron als hun persoonlijke favoriet bestempelden. Wij hadden vooraf die titel gereserveerd voor de XF-S, maar daar kwamen we toch een beetje van terug. Het 380 pk topmodel stond in 4×4-trim voor ons klaar op het circuit van Navarra, en dat is natuurlijk in geen enkel opzicht zijn ‘comfort zone’ te noemen. De XF-S is nu eenmaal geen sportwagen – en pretendeert dat overigens ook helemaal niet te zijn – en dan kan het op een circuit eigenlijk alleen maar mis gaan. Ja, de XF-S is snel en ja, de IDD-vierwielaandrijving met TVBB (Torque Vectoring By Braking) is een technologisch hoogstandje met verbluffende kwaliteiten, maar hoe dapper de XF-S zich ook weerde, bij ons beklijfde vooral het onderstuur, het rollen over de lengte-as, het gebrek aan zijdelingse steun van de sportstoelen en het falen van de automatische versnellingsbak. En dat is jammer, want wij durven de stelling wel aan dat onder normale omstandigheden de XF-S een ware capo di tutti capi is.

Onze absolute favoriet bleek zowaar de 3.0 V6 Supercharged met 340 pk. Beter in balans dan zijn 40 pk sterkere broer, met een huiveringwekkend mooi uitlaatgeluid en een boven alle kritiek verheven wegligging. Zet alle systemen op ‘sport’ en de automatische versnellingsbak in ‘manual’ en de XF transformeert zich van een enigszins afstandelijke, om niet te zeggen zalvende persoonlijkheid in een formidabele sportsedan. De instelbare schokbrekers zetten zich schrap, de besturing is ineens exact zoals je hem hebben wilt en de zespitter huilt hemeltergend mooi. Met een grotere grijns bent u nooit eerder van kantoor thuisgekomen.

De nieuwe XF is leverbaar vanaf € 46.950, nota bene bijna 6 mille goedkoper dan zijn voorganger. Leasen is mogelijk vanaf € 929 per maand.

EEwoud Hallebeekwoud Hallebeek (1966) werkt, na de verkoop van zijn notarispraktijk, sinds 2009 voor Sdu Uitgevers. Daarnaast is hij sinds 1995 werkzaam als freelance autojournalist. Van zijn hand verschenen inmiddels honderden artikelen in diverse autotijdschriften. Zijn eigen autohistorie is tamelijk divers, van Mazda MX-5 tot Lancia Delta Integrale Evo en van Alfa Romeo Giulia tot Audi S4, ofschoon een lichte voorkeur voor klassiekers valt te bespeuren. 

Filed Under: Opinie en blogs Tagged With: auto, recensie

Vorige artikel
Column ZoZuidas: Quota? Vrouwen willen gewoon niet
Volgende artikel
Column ZZA: Feminazi

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat-medewerker Verzekerings- en Aansprakelijkheidsrecht (3-6 jaar ervaring) Rotterdam

Advocaat stagiair(e) Rotterdam

Arbeidsjurist Gouda

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Rechtbank Rotterdam berispt advocaat wegens aanvoeren van niet-bestaande jurisprudentie

  • Opinie: ‘De afbouw van de hypotheekrenteaftrek is onvermijdelijk’

  • Nieuwe Uitdaging bij… o.a. Atlas Fiscalisten, Baker McKenzie, Van Benthem & Keulen

  • soccer, international, holland, nederland, eredivisie, honor division, banner, flag, vitesse arnhem Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

  • Advocaat persoonlijk aansprakelijk ondanks exoneratieclausule

Recente berichten

  • NOvA: Modernisering klachtrecht noodzakelijk
  • Gepensioneerde notarissen in de clinch met pensioenfonds
  • Namen en uren van advocaten blijven geheim in Wob-procedure
  • NCC functioneert goed, maar instroom zaken blijft achter
  • RSJ: Jeugdigen vaker buiten strafrecht houden

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×