• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • PKIsigning
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

BMW X4: de proefballon ontstegen

3 december 2018 door Advocatie Redactie

De BMW X4 begon zijn leven min of meer als experiment. Vier jaar na zijn introductie heeft de markt laten zien dat er grote behoefte bestaat aan deze Sports Activity Coupé. En dus kwam er een opvolger. Advocatie reed met de volledig nieuwe X4, die vooral moet concurreren met de Mercedes GLC Coupé.

Door Ewoud Hallebeek

Proefballonnetjes (al dan niet biologisch afbreekbaar): wie is er niet groot mee geworden? Niet alleen in de politiek worden ze regelmatig opgelaten, ook de auto-industrie bezondigt zich eraan. Want een niche bestaat pas als de verkoopcijfers dat uitwijzen. In 2000 bracht BMW de X5 op de markt; met de kennis van nu een tamelijk rechttoe rechtaan SUV, maar destijds een schot in de roos.

Nieuw geld ging er massaal mee aan de haal, wat in München de vraag opwierp of het concept niet breder kon worden uitgerold. Met een coupé-versie bijvoorbeeld. Ja, dat zou er wat vreemd uitzien, maar ‘niche’, dus het proberen waard. En zo verscheen in 2008 de X6. De goede smaak volledig voorbij, maar dankzij een nieuwe benaming (Sports Activity Coupé) wist BMW het gedrocht toch een zweem van legitimiteit te geven. De verkoopcijfers deden de rest. De X6 bleek een rain maker van de eerste orde en dan doet het er niet meer toe of de smaakpolitie het gelijk aan zijn zijde heeft. Vraag het maar aan Dave Roelvink.

Natuurlijk leidde het succes van de X6 er toe dat men in Beieren om zich heen begon te kijken of het trucje niet met een ander model kon worden herhaald. Een coupé-X3? Waarom niet? Maar voorzichtigheid is nu eenmaal de moeder van de porseleinkast, en omdat nog niet helemaal duidelijk was of de X6 een one-hit-wonder was of niet, besloot men niet al te hard van stapel te lopen. Met een tamelijk beperkt budget werd een X3 met aflopende daklijn in elkaar gesmurft, die in 2014 onder de naam X4 het levenslicht zag. De nieuweling was in esthetisch opzicht even huiveringwekkend als de X6, maar wist desondanks 200.000 kopers te vinden. Waarmee hij op overtuigende wijze het experimentele jasje van zich afschudde. Missie geslaagd. De ontwikkeling van zijn opvolger, die afgelopen zomer aan de pers werd voorgesteld, mocht dan ook wat kosten.

Dat die herziene X4 eraan kwam, lag trouwens in de lijn der verwachtingen. Vorig jaar beleefde de geheel vernieuwde X3 zijn introductie en vanaf dat moment was het slechts een kwestie van geduld. De nieuwe X4 wijkt sterker af van de X3 dan voorheen en is 3 mm lager dan zijn voorganger, zo’n 8 cm langer en bijna 4 cm breder. De wielbasis groeide met 5,4 cm en het gewicht nam met 50 kg af.

Minstens zo belangrijk: het uiterlijk is er met sprongen op vooruit gegaan. Maar waar BMW de goede smaak heeft gehad de achterzijde veel harmonieuzer vorm te geven, zijn helaas de nieuwe, idioot grote nieren in de grille ook tot de X4 doorgedrongen. Niet zo megalomaan als bij de onlangs geïntroduceerde X7, die in dat opzicht echt alle schaamte voorbij is, maar dat is slechts een schrale troost. Het nieuwe familiegezicht is ongetwijfeld tot stand gekomen met grootafnemer China in het achterhoofd, maar wat ons betreft schurkt het hier, in Europa, tegen het sociaal onacceptabele aan.

Dat gezegd hebbende, moet worden vastgesteld dat de X4 bepaald een indrukwekkende verschijning is. Hij is bijna 20 cm korter dan een 5-serie Touring, maar voelt veel groter aan, wat met name wordt veroorzaakt door zijn forse breedte van ruim 1.90 meter (5 cm meer dan een 5-serie) en onoverzichtelijke carrosserie. Krappe parkeergarages verworden daarmee tot een uitdagende en avontuurlijke omgeving, en dat is wel iets om rekening mee te houden.

Om de visuele impact wat evenwichtiger te maken, zouden wij u de optionele 21-inch wielen (± € 2.200) ten zeerste aanbevelen. Standaard wordt de X4 – afhankelijk van de motorisering – geleverd met 18- of 20-inch, maar dat doet hem geen recht. Alle X4’s zijn voorzien van xDrive-vierwielaandrijving, de fijne 8-traps automatische Steptronic versnellingsbak, Hill Descent Control, het M Sport-onderstel en LED-koplampen. Er is keuze uit drie benzinemotoren (184-360 pk) en vier diesels (190-326 pk). Het merendeel geblazen 2.0 viercilinders, alleen de topuitvoeringen (de M40i, de 30d en de M40d) hebben een drieliter zes-in-lijn met turbo.

Wij reden de middelste benzinemotor (de 30i) met 252 pk en 350 Nm. Goed voor een topsnelheid van 240 km/u, de sprint van 0-100 km/u in 6,3 seconden en een opgegeven gemiddeld verbruik van 1:13,6. En waarmee u nuchter beschouwd natuurlijk prima bediend bent.

Maar als Bruin het kon trekken, zouden wij zonder enige aarzeling kiezen voor een zescilinder, ongeacht de brandstofsoort. Met BMW’s zespitters zit u permanent met een brede glimlach achter het stuur, genietend van de zijdezachte luxe onder de motorkap, terwijl de 2.0 eigenlijk vooral het zielloze predikaat ‘adequaat’ verdient. De prestaties zijn toereikend genoeg, maar het ontbreekt de tweeliter ten enenmale aan sportiviteit en – vooral – een inspirerend motorgeluid, waardoor het geheel toch wat schraal aanvoelt. En omdat je dit soort auto’s niet in de laatste plaats koopt om jezelf te verwennen, zouden wij u het volgende willen meegeven: staar u vooral niet blind op de kille cijfers in de folder, maar ga rijden met beide motorconfiguraties. Wedden dat u dan meer gevoelsmens blijkt te zijn dan u in de boardroom wilt toegeven?

Aan het interieur zal het in ieder geval niet liggen. Dat is identiek aan de X3, van onberispelijke kwaliteit (had u anders verwacht?) en heerlijk ruim. Onze testauto was voorzien van prachtig zwart/rood leer (€ 1.228), dat zorgt voor net dat toefje Italiaanse flair waarvan je niet wist dat je het nodig had. Helaas dissoneerde het jammerlijk met de bijna brons-metallic lak aan de buitenzijde, maar die kleur was u toch al niet van plan aan te vinken.

De BMW X4 is verkrijgbaar vanaf € 62.995, maar houd er rekening mee dat daar nog een aanzienlijk bedrag bijkomt aan extra’s en accessoire-pakketten. De optielijst is even uitgebreid (45 pagina’s) als hebberigmakend, dus u bent gewaarschuwd. Het vlees is nu eenmaal zwak. Voor dat geld krijgt u dan een auto die weliswaar tamelijk afstandelijk aanvoelt en u nimmer hartstochtelijk bij het rijden betrekt, maar waarin het wel heerlijk kilometers maken is. De X4 verzet nergens de piketpaaltjes en op de keper beschouwd is het nog steeds ‘gewoon’ een X3 met een andere jas, maar als die jas u aanstaat, is er geen reden te verzinnen waarom u die handtekening onder het orderformulier niet zou moeten zetten.

Filed Under: Nieuws, Opinie en blogs Tagged With: auto, recensie

Vorige artikel
Gratis online cursus met Thomas Subelack
Volgende artikel
HR: geen hoorplicht rechtbankpresident voorafgaand aan melding gedraging advocaat

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat stagiair(e) Rotterdam

Arbeidsjurist Gouda

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Rechtbank Rotterdam berispt advocaat wegens aanvoeren van niet-bestaande jurisprudentie

  • Opinie: ‘De afbouw van de hypotheekrenteaftrek is onvermijdelijk’

  • Nieuwe Uitdaging bij… o.a. Atlas Fiscalisten, Baker McKenzie, Van Benthem & Keulen

  • soccer, international, holland, nederland, eredivisie, honor division, banner, flag, vitesse arnhem Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

  • Advocaat persoonlijk aansprakelijk ondanks exoneratieclausule

Recente berichten

  • NCC functioneert goed, maar instroom zaken blijft achter
  • RSJ: Jeugdigen vaker buiten strafrecht houden
  • Advocaat verdachte in soevereinenzaak: ‘Uitspraken waren dom, maar geen aanslagplannen’
  • Compliance en digitale zekerheid: cruciale pijlers voor moderne advocatenkantoren
  • Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×