• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Maserati Grecale Folgore: haute couture

20 maart 2025 door Ewoud Hallebeek

Ook Maserati stort zich volledig op 100% elektrisch. Dat de drie jaar geleden geïntroduceerde mid-size SUV Grecale zo’n uitvoering zou krijgen, kwam dan ook niet als een verrassing.

SUV’s. Je kunt er van alles van vinden, maar feit is dat die carrosserievorm zich mag verheugen in een onverminderde populariteit. Weliswaar dringt bij fabrikanten langzaam maar zeker het besef door dat er ook grote nadelen aan kleven, maar zo lang de markt er om blijft vragen, geldt het adagium ‘u vraagt, wij draaien’.

Ook het Italiaanse sportwagenmerk Maserati zwichtte voor de verleidingen van het grote geld en zag met de Levante dat het goed was: binnen de kortste keren nam die grote SUV de helft van alle verkopen voor zijn rekening. Aangemoedigd door dat succes volgde in 2022 het (iets) kleinere broertje Grecale, teneinde de BMW X4, de Range Rover Evoque, de Jaguar F-Pace en – vooral – de Porsche Macan van repliek te dienen. Ook hiermee sloegen de Italianen de spijker op de kop. Wat heet: de vraag is zo groot, dat Maserati heeft besloten uitsluitend nog SUV’s te gaan produceren, waarbij de Grecale de functie van basismodel vervult. En waarmee hij dus de spiritueel opvolger is van de Ghibli. Maserati dat geen sedans meer bouwt… Het zijn bijzondere tijden.

Koude luchtstroom

Oorspronkelijk was de Grecale (vernoemd naar de koude luchtstroom die ’s winters vanuit Griekenland naar het noordoostelijk Middellands Zeegebied waait) uitsluitend leverbaar met benzinemotoren (300-530 pk), maar eind 2023 verscheen de volledig elektrische Folgore (Italiaans voor bliksem). Inmiddels hebben de GranTurismo en de GranCabrio ook zo’n uitvoering, de Levante Folgore maakt naar verwachting volgend jaar zijn opwachting.

De Grecale deelt zijn platform met de Alfa Romeo Stelvio (beide merken zijn onderdeel van het Stellantis-concern, waartoe ook Fiat, Opel, Peugeot en Citroën behoren) en dat levert niet alleen een wielbasis van 2,9 meter op, maar ook een lengte van een kleine 5 meter. Voor de beeldvorming: dat is net zo lang als een Mercedes E-klasse, hoewel je dat pas doorhebt als je beide auto’s naast elkaar zet. Het subtiele lijnenspel van de Grecale doet vermoeden dat hij veel kleiner is en dat is een groot compliment voor de ontwerpers.

Verwengevoel

Ten opzichte van zijn fossiele broertjes onderscheidt de Folgore zich door zijn specifieke grille en voorbumper, speciale 20-inch ‘aero’ wielen en koperkleurige typeplaatjes. Ingetogen, chique en smaakvol, zoals Italiaanse haute couture betaamt. Onze testauto was gespoten in Bianco Astro (meerprijs 1.210 euro) en die kleur – een uiterst subtiele mix van zilvergrijs en ijsblauw – kunnen we niet sterk genoeg aanbevelen.

Het interieur van de Folgore is één op één overgenomen van de ‘gewone’ Grecale. Het enige verschil zijn de aluminium flippers achter het stuur. Die gebruik je bij de benzine-uitvoeringen om de automatische versnellingsbak te overrulen, bij de Folgore bepaal je er het niveau van energierecuperatie mee. Voor de rest is het elegantie en luxe wat de klok slaat. Mooie materialen, prachtig gestikt leer zo ver het oog reikt, hoogstaande afwerking: er zijn weinig auto’s waar het verwengevoel zó prominent aanwezig is. De ‘geknikte’ tablet op de middenconsole mag dan een weinig intuïtieve menustructuur hebben, de software werkt feilloos en de graphics zijn kraakhelder.

Dat zagen we bij Italianen ook wel anders. Het fijne meubilair en de royale leefruimte maken het plaatje compleet. Als we tóch iets te klagen moeten hebben, zouden we zeggen dat de stoelen wel wat lager hadden gekund, dat de portierontgrendeling (met drukknoppen in plaats van hendels) iets teveel l’art pour l’art is en dat knopbediening van de versnellingsbak zelden een goed idee is, maar wij zijn de eersten om toe te geven dat dat autojournalistiek geneuzel is.

Geen vedergewicht

Onderhuids vinden we twee elektromotoren (één op elke as) die gevoed worden door een 105 kWh lithium-ion accupakket. Goed voor 550 pk, de sprint van 0 tot 100 in 4,1 seconden en een (begrensde) topsnelheid van 220 km/u. De theoretische (WLTP) actieradius bedraagt 501 km, snelladen kan met maximaal 150 kW. Geen opzienbarende waarden (met name de laadsnelheid stelt teleur), maar in de praktijk valt er prima mee te leven.

Dat we hier niet met een vedergewicht te maken hebben, moge duidelijk zijn. De Grecale Folgore weegt 2,5 ton en hoewel dat naar huidige maatstaven niet eens zo buitensporig is (hardcore-sportmachine BMW M5 weegt net zoveel), weet de liefhebber dat je dan geen lichtvoetig weggedrag hoeft te verwachten. De Maserati is standaard voorzien van vierwielaandrijving, luchtvering en actieve dempers, maar weet zijn gewicht nooit te verbloemen. De wegligging is boven iedere twijfel verheven en voelt onder alle omstandigheden vertrouwenwekkend aan, maar echt sportief wordt het nooit – de directe besturing en tot de verbeelding sprekende merknaam ten spijt. Het is vooral een uiterst comfortabele SUV.

Dat wordt onderstreept door de verschillende rijmodi. Standaard start je in GT-modus, waarin de systemen op maximaal comfort staan en de auto zich vlot en beschaafd door het verkeer laat manoeuvreren. Gaat je voorkeur uit naar wat meer spektakel, dan activeer je met de draaiknop op het stuur de Sport-stand. Dan is de respons op het stroompedaal een stuk assertiever, staan de systemen wat scherper afgesteld en wordt je getrakteerd op kunstmatig motorgeluid door de speakers. In eerste instantie lijkt de auto daarvan op te leven, maar al snel wordt de extra nervositeit vermoeiend en laat je die Sport-stand voor wat hij is.

Onbetaalbaar

De Maserati Grecale Folgore zet qua aandrijftechniek geen nieuwe maatstaven, maar blinkt uit in prestige en exclusiviteit. Dat hij niet alleen de sterkste, maar ook (dankzij de BPM-korting) de goedkoopste Grecale is, is mooi meegenomen. De Folgore is verkrijgbaar vanaf 110.650 euro. Zonder extra’s, maar vanwege zijn rijke standaarduitrusting blijft er weinig te wensen over. Een qua uitrusting en prestaties vergelijkbare Porsche Macan Electric is duurder en dan zouden wij het wel weten. Ondanks dat die Duitser sportiever is en een stuk sneller laadt. Goede smaak is immers onbetaalbaar.

Porsche Panamera: hooligan in maatpak

Lees meer

Land Rover Defender Octa: Dakar voor alledag

Lees meer

Porsche Macan: zonder hoofdletter P

Lees meer

Polestar 4: een beetje gek

Lees meer

Mercedes G580 EQ: met de G van Groot(s)

Lees meer

BMW M5: It’s life, Jim, but not as we know it

Lees meer

Filed Under: Nieuws Tagged With: auto

Vorige artikel
Advocaat Michael Ruperti krijgt waarschuwing van tuchtrechter in zaak Ali B.
Volgende artikel
Advocaat Danny Snijders tijdelijk geschorst, voormalige compagnon gearresteerd

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat arbeidsrecht (voor 32 – 40 uur per week / standplaats Den Haag) Den Haag

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.

Recente berichten

  • Medische zorg en omstandigheden detentie Inez Weski onder de loep
  • Nieuwe Uitdaging bij… Bird & Bird, Banning en Pellicaan
  • Nieuwe podcast ‘De Managing Partner’ geeft podium aan leiders in de advocatuur
  • Twee advocaten beantwoorden oproep landelijk dekenberaad in zaak Ridouan Taghi
  • NOvA wil uitstel wetsvoorstel kroongetuigenregeling door zorgen om veiligheid

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×