• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Porsche Panamera: hooligan in maatpak

12 augustus 2025 door Ewoud Hallebeek

De Panamera viert bijna zijn twintigste verjaardag, waarmee hij net zo’n vaste waarde in Porsches portfolio is als de veel populairdere Cayenne. Onlangs werd de vierdeurs GT ingrijpend gefacelift. Advocatie reed met de 680 pk sterke Turbo e-Hybrid.

In 2002 verscheen de Cayenne ten tonele, waarmee Porsche definitief afstand nam van het adagium ‘tweezitters oder nichts’. De schoorsteen moest immers ook in Zuffenhausen blijven roken en met uitsluitend sportwagens voor de happy few dreigde rond de eeuwwisseling het vuur onder de Duitse kroketten definitief te doven.

De nieuwe SUV was volkomen atypisch, maar toonde zich vanaf het allereerste begin een rainmaker van jewelste. Geen wonder dat zijn makers al snel begonnen te brainstormen over andere mogelijkheden om het gamma uit te breiden. Wat nu als je de Cayenne plat zou slaan?

Onbeholpen

In 2004 toont Porsche de eerste schetsen van de Panamera*, maar pas in 2008 doet de productieversie zijn intrede. Onder meer omdat er eerst een nieuwe fabriek in Leipzig moet worden gebouwd en omdat Porsche inmiddels is overgenomen door Volkswagen. De tamelijk onbeholpen vormgegeven, vijf meter lange nieuweling is in eerste instantie uitsluitend leverbaar met een eigen 4.9 liter V8, maar daar komen al snel twee (uit de schappen van VW afkomstige) zescilinders bij: een 3.6 benzine en een 3.0 diesel. In 2011 verschijnt er zelfs een hybride-uitvoering, waarmee maximaal twee kilometer (2.000 meter!) elektrisch kan worden gereden. We’ve come a long way…

Derde generatie

In 2013 rolt de 100.000e Panamera van de band en de rest is geschiedenis, zoals dat heet. Inmiddels zijn we – alle tussentijdse facelifts daargelaten – bij de derde generatie aanbeland, die eind 2023 aan het publiek werd voorgesteld. Feitelijk is het een zeer ingrijpende facelift van de in 2016 volledig herziene ‘gen 2’ Panamera.

Het platform bleef ongewijzigd. De motoren zijn oude bekenden, maar werden stevig onder handen genomen en leveren stuk voor stuk meer vermogen. Daarover gesproken: de vernieuwde Panamera kent zeven uitvoeringen, variërend van de 2.9 V6 met 353 pk (0-100 km/u in 5,3 seconden, topsnelheid 272 km/u) tot de vierliter V8 Turbo S e-Hybrid met niet minder dan 782 pk (2,9 sec, 325 km/u). Diesels zijn er al sinds 2018 niet meer.

De niet nader aangeduide instapper heeft achterwielaandrijving, alle andere versies zijn integraal aangedreven. Een automatische achttraps PDK-versnellingsbak is in alle gevallen standaard. De vier stekkervarianten hebben, naast hun fossiele krachtbron, een 190 pk sterke elektromotor (voorheen 135 pk) en een 25,9 kWh lithium-ion accupakket (was 17,9), goed voor een elektrisch bereik van zo’n 90 km. Overigens, en misschien aardig om te weten: de nieuwe Bentley Continental GT Speed deelt zijn techniek met de Panamera.

Gimmick

De voor- en achterkant zijn strak getrokken, met nieuwe lichtarmaturen, motorkap en bumpers, en het interieur is nu – net als bij de Cayenne en de Macan – grotendeels vergelijkbaar met de Taycan, inclusief het volledig digitale instrumentarium en de mogelijkheid om een extra touch screen voor de passagier bij te bestellen. Dat laatste is meer een gimmick dan dat je er daadwerkelijk iets aan hebt, ofschoon we moeten toegeven dat het soms best handig is om de muziekkeuze en de bediening van de navigatie uit handen te kunnen geven.

De standaard luchtvering is opnieuw gekalibreerd, de hybrides zijn voortaan tegen meerprijs (€ 8.913) uit te voeren met het Porsche Active Ride-veersysteem. Dat laat de auto in bochten ‘tegenhangen’, zoals een motorfiets. Bij accelereren leunt de auto iets naar voren, bij stevig remmen juist naar achteren. Bij het openen van de deuren verheft de auto zich enkele centimeters om in- en uitstappen te vergemakkelijken – hetgeen steevast leidt tot een glimlach, kunnen we u uit eigen ervaring melden.

Misselijkmakend

Wij reden de Turbo e-Hybrid; met een vanafprijs van € 211.800 de één na duurste Panamera. En met een systeemvermogen van 680 pk, de standaardsprint in 3,2 seconden en een topsnelheid van 315 km/u in alle opzichten indrukwekkend te noemen. Wij zouden niet weten wat de ruim 100 pk extra van de € 33.000 duurdere Turbo S nog zou moeten toevoegen.

De stilte in het interieur is haast onwerkelijk, óók als de V8 aan het werk is. Hoe prettig dat ook mag zijn, iets meer spektakel had van ons wel gemogen. Wij zouden dan ook altijd de optionele sportuitlaat (€ 3.300) aanvinken.

De overgang van volledig elektrisch naar ‘fossiel’ (boven de 140 schakelt de achtcilinder in) is volstrekt onmerkbaar, wat bijdraagt aan de rust achter het stuur. Dat het met alleen de 190 pk elektromotor aan het werk niet bijster spannend is, mag geen verrassing heten. In EV-modus is de Panamera hooguit vlot te noemen, waarbij commando’s van de rechtervoet loom worden opgevolgd en de versnellingsbak traag en gezapig reageert.

Zet de boel echter in de Sport- of (nog beter) Sport Plus-stand en de Turbo e-Hybrid toont zijn ware aard. Misselijkmakend snel, met razendsnelle reflexen, bergen stuurgevoel en een onovertroffen wegligging. De zitpositie is ronduit perfect, de bestuurdersstoel kan heerlijk laag worden gezet en comfort kan in hoofdletters worden geschreven. Verwacht geen sportwagen in gezinsverpakking te kopen, waant daarvoor is de Panamera te groot en te zwaar, maar een meer capabele Grand Tourismo is nauwelijks denkbaar.

De Porsche Panamera is verkrijgbaar vanaf € 170.200, maar zoals bij alle Porsches geldt ook hier: de vanafprijs is slechts van academische waarde. De optielijst is even lang als begeerlijk en goed voor vele uren dromen, twijfelen en budget-heroverweging. Onze testauto had voor veertig mille aan extra’s aan boord. U bent gewaarschuwd.

* In de jaren 1950-1954 werd in Mexico jaarlijks de Carrera Panamericana verreden: een vijf dagen durende race over de Pan-American Highway. Ruim 3.500 km in de zinderende hitte en door tropische regenbuien, over stoffige gravelwegen, door dorpjes en steden en over bergen tot 3.200 meter hoogte met gapende ravijnen.

De meedogenloze race verwierf al tijdens zijn bestaan een mythische status, niet in het minst door de dood die permanent meereed. Al in de eerste editie lieten vier mensen het leven: drie coureurs en één toeschouwer. Dat aantal werd in de tweede editie geëvenaard. In 1953 stierven negen mensen (onder wie acht toeschouwers), het jaar daarop zeven.

Die bloedige reputatie weerhield grote namen er niet van deel te nemen (diverse Formule 1-coureurs verschenen aan de start), terwijl fabrieksteams een overwinning presenteerden als heroïek van de bovenste plank. Porsche was dan ook bijzonder trots op haar klasse-overwinning in 1953; reden om vanaf 1955 ‘Carrera’ (Spaans voor ‘race’) als typeaanduiding te gaan gebruiken. En ook de naam Panamera slaat terug op die roemruchte wedstrijd, die overigens in 1955 werd verboden.

Lees ook:

Twee advocaten beantwoorden oproep landelijk dekenberaad in zaak Ridouan Taghi

Lees meer

NOvA wil uitstel wetsvoorstel kroongetuigenregeling door zorgen om veiligheid

Lees meer

Advocaat Rudy Giuliani ontvangt presidentiële onderscheiding na auto-ongeluk

Lees meer

Brits kantoor Kennedys meldt zich bij toezichthouder na datalek misbruikslachtoffers

Lees meer

Advocaat Astrid Holleeder keert terug in de juridische sector

Lees meer

Raad van State kritisch over verplicht gebruik alternatieven voor chemische gewasbeschermingsmiddelen

Lees meer

(Ex-)patroon & pupillen: ‘We maken onszelf niet kleiner of groter dan we zijn’

Lees meer

Nederlandse overnamemarkt laat lichte groei zien ondanks economische onzekerheden

Lees meer

Filed Under: Nieuws Tagged With: auto

Vorige artikel
Sympathisanten eisen vrijlating ex-advocaat bij PI Vught
Volgende artikel
Dekenberaad: advocaten gevraagd om Ridouan Taghi te verdedigen

Primary Sidebar

Topvacatures

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Advocaat Astrid Holleeder keert terug in de juridische sector

  • (Ex-)patroon & pupillen: ‘We maken onszelf niet kleiner of groter dan we zijn’

  • Twee advocaten beantwoorden oproep landelijk dekenberaad in zaak Ridouan Taghi

  • Advocaat Rudy Giuliani ontvangt presidentiële onderscheiding na auto-ongeluk

  • Brits kantoor Kennedys meldt zich bij toezichthouder na datalek misbruikslachtoffers

Recente berichten

  • Twee advocaten beantwoorden oproep landelijk dekenberaad in zaak Ridouan Taghi
  • NOvA wil uitstel wetsvoorstel kroongetuigenregeling door zorgen om veiligheid
  • Advocaat Rudy Giuliani ontvangt presidentiële onderscheiding na auto-ongeluk
  • Brits kantoor Kennedys meldt zich bij toezichthouder na datalek misbruikslachtoffers
  • Advocaat Astrid Holleeder keert terug in de juridische sector

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×