• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • PKIsigning
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Porsche Macan: zonder hoofdletter P

17 juni 2025 door Ewoud Hallebeek

Vanaf zijn introductie in 2013 bleek de Porsche Macan een doorslaand succes. Wereldwijd werden er ruim 800.000 van verkocht. Al die jaren lieten de Duitsers hun instapmodel ongewijzigd. Tot vorig jaar.

Nou ja, in 2018 was er een milde facelift, dus helemaal ongewijzigd bleef de eerste generatie niet, maar afgezien daarvan leefde de oude Macan dus tien jaar. Een eeuwigheid in autoland, waarin het landschap ingrijpend veranderde. In 2013 kwam ook de eerste Tesla (de Model S) op de markt. Alle andere fabrikanten haalden daar vanuit hun ivoren torens minzaam hun schouders over op. Een Amerikaanse start-up met nul ervaring in het bouwen van auto’s, met nota bene stroomaandrijving? Dát ging hem niet worden. De gevestigde orde dronk een glas, deed een plas en alles bleef zoals het was. Amper tien jaar later stonden de zaken er iets anders voor…

Ingetogen

Deed de eerste Macan (wat trouwens het Javaanse woord voor ‘tijger’ is) het nog gewoon met benzine- en dieselmotoren, de nieuwe is altijd 100% elektrisch. Hij staat op een compleet nieuw platform, dat samen met Audi werd ontwikkeld (de nieuwe A6 e-Tron en Q6 e-Tron maken er ook gebruik van), en is 10 centimeter langer en 450 kilo zwaarder dan zijn voorganger.

Dankzij zijn toegenomen lengte oogt de nieuweling minder gedrongen, wat hem bijzonder goed staat. De achterkant heeft, met de over de volle breedte doorlopende lichtbalk, het inmiddels bekende ‘911’-familiegezicht gekregen, aan de voorzijde vinden we Taycan-achtige lichtunits met vier led-modules. Porsche heeft de goede smaak gehad om zijn kleinste SUV verder vooral een ingetogen uitstraling te geven. Uitbundig spoilerwerk ontbreekt en de wielen zijn niet overdreven groot.

Andere boeg

Het interieur van de vorige Macan was weliswaar ‘typisch Porsche’, maar deed tegen het einde van zijn levenscyclus toch ook wat gedateerd aan, met zijn zee aan fysieke knoppen en kleine infotainmentscherm. Overduidelijk getekend in het pré-Tesla-tijdperk.

De nieuwe Macan gooit het over een heel andere boeg. Het merendeel van de knoppen is verdwenen, de zo kenmerkende klokkenwinkel achter het stuur heeft plaats gemaakt voor een 12,6-inch digitaal scherm en in het midden van het dashboard vinden we een 10,9-inch touch screen. Wie daar prijs op stelt, kan voor de passagier een derde (10,9-inch) display bijbestellen, net zoals in de Cayenne. 

Heel modern allemaal, en hulde dat Porsche niet is bezweken voor de verleiding om een laptop-groot centraal aanraakscherm te monteren, maar eerlijk is eerlijk: een beetje anoniem is het wel. Ter geruststelling: het Sport Chrono-klokje staat gewoon op de optielijst en de bouwkwaliteit en de gebruikte materialen zijn even doorwrocht en hoogstaand als voorheen.

Qua prijs een hele echte

De nieuwe Macan komt in vier smaken (altijd met een 100 kWh accupakket), te beginnen met de verder naamloze instapper. Die achterwielaandrijver heeft één elektromotor, 360 pk, een topsnelheid van 220 km/u, een theoretisch (WLTP) bereik van 641 km en doet het standaardsprintje in 5,7 seconden. Alles daarboven heeft twee motoren en vierwielaandrijving: de Macan 4 (408 pk, 220 km/u, 5,2 sec, 612 km), de Macan 4S (516 pk, 4,1 sec, 240 km/u, 606 km) en de Macan Turbo (639 pk, 3,3 sec, 260 km/u, 590 km). Snelladen gaat met maximaal 270 kW.

Wij reden de instap-Macan, die zich – met zijn vanafprijs van exact € 86.000 – de goedkoopste Porsche op de Nederlandse markt mag noemen. De vraag is: koop je daar een ‘echte’ Porsche voor? Die vraag kun je op meerdere manieren beantwoorden, te beginnen met de prijs. 86 mille klinkt zo gek nog niet, maar het punt is: je moet bij Porsche echt álles bijbestellen. Een achterruitenwisser, keyless entry, heads-up display, adaptieve cruise control, elektrische stuurverstelling, een andere kleur dan uni wit of zwart, zij-airbags achterin, een ingekleurd (in plaats van zwart-wit) Porsche-logo op de naafdoppen: het kost allemaal geld. In de praktijk komt 100K eerst en dan heb je het toch over een serieus bedrag. In dat opzicht is de instap-Macan een hele echte Porsche.

Not so much

Dan de prestaties. Nog niet zo heel lang geleden (een jaar of tien terug…) dwong je met 360 pk en een van-nul-naar-honderd-tijd van onder de zes seconden diep respect af. Vandaag de dag maakt een dertigduizend euro goedkopere Kia EV6 daar gehakt van. De basis-Macan is vlot – niks meer, niks minder. Waar op zichzelf weinig mis mee is, maar is het ‘Porsche waardig’? Not so much. De Macan weegt 2,2 ton en daar hebben de 360 paarden best een kluif aan, wat je vooral boven de 100 km/u merkt. Als Bruin het kon trekken, zouden wij altijd opteren voor de ‘slechts’ € 3.600 duurdere Macan 4. Niet alleen heb je dan vierwielaandrijving, maar vooral ook 48 pk extra. En dat maakt, denken wij, net het verschil. Al is het maar gevoelsmatig.

Onder de streep

Waarmee we bij het belangrijkste ‘Porsche-aspect’ zijn aangekomen: het gevoel. Uiteindelijk draait het allemaal daar om – alle kille cijfers en statistieken ten spijt. De positie achter het stuur is in ieder geval spot on. Ten opzichte van zijn voorganger kun je de bestuurdersstoel bijna 3 cm lager zetten, wat weliswaar het meest genoemde SUV-aankoopargument (‘je zit zo lekker hoog’) enigszins ondermijnt, maar wat voor de liefhebber ontegenzeggelijk bijdraagt aan een actieve en sportieve rijbeleving. De af-fabriek gemonteerde ‘comfort seats’ zitten subliem (wij zouden de meerprijs voor sportstoelen lekker in onze zak houden) en het stuurwiel verdient dezelfde kwalificatie: precies goed.

De wegligging is strak en vertrouwenwekkend, met de perfecte mix tussen comfort en sportiviteit (toegegeven, onze testauto was voorzien van het bijna € 3.000 kostende Porsche Active Suspension Management met adaptieve luchtvering), en de stuurinrichting is precies en vol gevoel. Helemaal Porsche, dus. En toch… Na een week met de Macan te hebben gereden, beklijfde bij ons vooral het gevoel van ‘doorsnee’. Ja, het merkprestige is zonder meer aanwezig en – voor wie daar gevoelig voor is – begerenswaardig bovendien, maar pel dat eraf en je houdt een weliswaar bijzonder goed gebouwde, maar onder de streep toch ook tamelijk gemiddelde SUV over.

Wie denkt met de instap-Macan een sportwagen in gezinsverpakking te kopen, komt bedrogen uit. Het is de goedkoopste Porsche en daarmee ook de minst sportieve en de minst uitdagende. Bent u echter in de markt voor een comfortabele, leuk rijdende elektrische SUV met een bruikbare actieradius, maar wel van een onberispelijk kwaliteitsniveau, dan blijft er voor het dagelijkse woon/werkverkeer weinig te wensen over. Pakt u in het weekend gewoon lekker uw 911.

Lees ook:

Porsche Panamera: hooligan in maatpak

Read More

Land Rover Defender Octa: Dakar voor alledag

Read More

Polestar 4: een beetje gek

Read More

Mercedes G580 EQ: met de G van Groot(s)

Read More

Maserati Grecale Folgore: haute couture

Read More

BMW M5: It’s life, Jim, but not as we know it

Read More

Lotus Emeya: nekkenrekker

Read More

Porsche 911 Carrera: eenvoud als kenmerk van het ware

Read More

Filed Under: Actueel Tagged With: auto

Vorige artikel
Beste beleidsmaker: rechtbank Amsterdam vraagt politieke aandacht voor maatschappelijke knelpunten
Volgende artikel
NOvA wil meer aandacht voor rechtsbijstand in wetsvoorstel overdracht strafvervolging

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat stagiair(e) Rotterdam

Arbeidsjurist Gouda

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Rechtbank Rotterdam berispt advocaat wegens aanvoeren van niet-bestaande jurisprudentie

  • Nieuwe Uitdaging bij… o.a. Atlas Fiscalisten, Baker McKenzie, Van Benthem & Keulen

  • Opinie: ‘De afbouw van de hypotheekrenteaftrek is onvermijdelijk’

  • soccer, international, holland, nederland, eredivisie, honor division, banner, flag, vitesse arnhem Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

  • Advocaat persoonlijk aansprakelijk ondanks exoneratieclausule

Recente berichten

  • NCC functioneert goed, maar instroom zaken blijft achter
  • RSJ: Jeugdigen vaker buiten strafrecht houden
  • Advocaat verdachte in soevereinenzaak: ‘Uitspraken waren dom, maar geen aanslagplannen’
  • Compliance en digitale zekerheid: cruciale pijlers voor moderne advocatenkantoren
  • Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×