• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • PKIsigning
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Land Rover Defender Octa: Dakar voor alledag

10 juli 2025 door Ewoud Hallebeek

Om te laten zien dat de New Defender nog altijd oppermachtig is, creëerde Land Rover volgens eigen zeggen ’s-werelds snelste terreinwagen: de Octa. Wij reden met deze 635 pk-sterke geweldenaar.

De Land Rover Defender was van oorsprong een rauw en rudimentair stuk gereedschap: onverzettelijk op elke ondergrond, wars van welke modegril dan ook. Comfort was non-existent, vorm volgde functie. Geen flauwekulletjes. Voor mannen (m/v/x) met haar op de borst. In die hoedanigheid hield hij70 jaar (zeventig!) het hoofd boven water, totdat het echt niet meer ging en wet- en regelgeving hem de das om deden. Plus de veranderde clientèle, die in de loop der jaren steeds draagkrachtiger werd en steeds vaker zijn toevlucht nam tot minder Spartaanse alternatieven. Luxe en imago werden belangrijker aankoopargumenten dan archaïsche offroad-capaciteiten.

Octaëder

Aldus zag in 2019 de New Defender het licht: alles nieuw, voorzien van de modernste technieken en materialen en upmarket gepositioneerd. Imago en het krijgshaftige uiterlijk deden de rest. Qua verkopen kon Land Rover zich geen succesvollere rentree wensen, ware het niet dat de nieuwe Defender vooral werd gezien in villawijken en bij sterrenrestaurants. Goed voor Land Rovers bedrijfsresultaten, maar het ontstane beeld dat de Defender niks meer was dan de zoveelste hippe SUV, begon bij zijn trotse makers toch te steken. Tijd om een statement te maken.

De opdracht was simpel genoeg: creëer de snelste terreinwagen ter wereld, zowel op verharde als onverharde ondergrond. Na drie jaar ontwikkelen werd het resultaat vorige zomer gepresenteerd: de Octa. Of zoals de Britten hem zelf omschrijven: ‘het nieuwe vlaggenschip van avonturenmerk Defender’*. Octa is trouwens een afkorting van octaëder, een meetkundige vorm die ook de diamant kenmerkt. En die edelsteen is niet alleen bijzonder kostbaar en exclusief, maar vooral ook oersterk – kwalificaties die ook op deze über-Defender van toepassing zijn.

Vakantiehuisje

Tot voor kort – want inmiddels niet meer leverbaar – was de snelste Defender de P525. Die haalde uit zijn vijfliter V8 met supercharger 525 pk en 610 Nm, waarmee je in 5,2 seconden op de 100 zat. Indrukwekkend, maar voor de Octa moest het beter. En dus huist nu onder de motorkap de 4.4 liter V8 twinturbo uit de BMW M5, die is gekoppeld aan een achttraps automatische versnellingsbak. Dankzij mild-hybrid-techniek goed voor 635 pk en 750 Nm. Van 0 naar 100 km/u in 4 seconden, topsnelheid 250 km/u. En dat met een vijf meter lang, twee meter hoog en twee meter breed vakantiehuisje van 2.585 kg…

Om dat vermogen bruikbaar op de weg te krijgen, kreeg de Octa het 6D Dynamics-onderstel van de Range Rover Sport SV. Luchtvering en kruislings met elkaar verbonden semi-actieve schokdempers zorgen ervoor dat het in- en uitveren van elk wiel onder alle omstandigheden geoptimaliseerd wordt. Als alle wielen los van de grond zijn, bereidt het systeem de ophanging alvast voor op de landing.

Voor maximale slagkracht in het terrein staat de Octa 2,8 cm hoger op de poten dan de core-Defender – zoals Land Rover de reguliere 4×4 noemt – en heeft hij een 6,8 cm grotere spoorbreedte en 10 cm grotere wieluitslagen. Verder heeft de Octa unieke cardanassen, aandrijfassen met een grotere diameter, versterkte differentiëlen, een bodemplaat van hard composietmateriaal en zijn alle bevestigingspunten verstevigd. Waterpartijen tot een meter diep behoren nu tot de mogelijkheden.

Aan de voorkant vinden we 400 mm remschijven en Brembo remklauwen met zes zuigers, achter meten de schijven 365 mm. Je zou er zo de Dakar-rally mee kunnen rijden; iets wat Land Rover komende editie dan ook gaat doen.

Wisselgeld

De uiterlijke aanpassingen zijn even subtiel als doeltreffend. Het dak en de achterdeur zijn gespoten in hoogglans zwart. Er zijn zwarte wielkastverbreders en vier uitlaten, en de voorbumper kreeg een grote luchtinlaat. Zowel voor als achter zijn er koperkleurige haken om jezelf uit een onverhoopt onmogelijke positie te kunnen laten slepen of lieren.

Standaard staat de Octa op 22-inch wielen met sportieve Michelin Primacy All Season straatbanden, maar wij zouden zonder meer de optionele 20-inch wielen met Goodyear DuraTrac Wrangler terreinbanden aanvinken. Die kosten ruim € 7.000; voor normale stervelingen een hoop geld, maar wisselgeld voor wie in dit prijssegment winkelt. En wat staat het hem fantastisch. De lagere G-krachten op asfalt nemen we dan graag voor lief.

Body & Soul

Het interieur kreeg al even bescheiden aanpassingen. Begrijpelijk, want de Defender-leefruimte is van zichzelf al fraai genoeg. De gebruikte materialen zijn nét een tandje voornamer, de schakelflippers achter het stuur zijn doorzichtig en wie met alle geweld wil (wij zouden het achterwege laten), kan opteren voor chopped carbon fibre accenten (meerprijs € 4.285).

Het centrale 13,1-inch aanraakscherm werkt voortreffelijk, met fraaie graphics bovendien, maar de menustructuur is complex, weinig intuïtief en soms zelfs ronduit onhandig. Het Meridian Surround Sound audiosysteem is dan weer onovertroffen.

Nieuw zijn de zogeheten Body & Soul voorstoelen, die – dankzij zes massageprogramma’s – de door u gekozen muziek ook voelbaar maken. Onder het hart van het stuur prijkt de (verrassend goedkoop aanvoelende) Octa-knop, maar als u het de sportknop wilt noemen, hebben wij daar geen bezwaar tegen. Die activeert de Dynamic-modus, waarmee de besturing, het gaspedaal, de ophanging en het uitlaatgeluid op scherp worden gezet.

Vorstelijk

Rijden met de Defender Octa – die overigens alleen als ‘medium’ 110 leverbaar is en dus niet als korte 90 of verlengde 130 – is zonder meer een bijzondere ervaring. Vorstelijk hoog gezeten kijkt u neer op de werkende klasse, terwijl u zich verzekerd weet van overvloedig vermogen om u uit de voeten te maken wanneer de omstandigheden daar om vragen.

Hoog op de troon kent echter ook zo zijn nadelen. Waar het voetvolk gedachteloos elke parkeergarage binnenrijdt, bent u koortsig op zoek naar het bord met de maximale doorrijhoogte. Om vervolgens te ontdekken dat ook déze herberg voor u gesloten blijft. Twee meter hoogte is echt heel veel, waarmee maar gezegd wil zijn dat het leven van een royalty heus niet altijd over rozen gaat. Dáár hoor je de proletariërs dan weer niet over.

De eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat wij met de Octa niet van de gebaande paden zijn afgeweken. Over zijn offroad-kwaliteiten kunnen wij dan ook niets zeggen. We hebben echter geen enkele reden om te twijfelen aan de beloften van de fabriek. Het blijft een Defender immers en noblesse oblige. Maar ook op glad asfalt toonde de Octa zijn kwaliteiten.

In default-setting is de initiële gasaanname tamelijk loom en zijn versnellingsbak- en demperkarakteristiek vooral gericht op rust en comfort, wat niet per se heel prettig is, maar met de Octa-modus geactiveerd komt het beest tot leven en valt alles op zijn plek. De V8 hangt dan aan het gas als een pitbull aan een stok en zorgt voor ademstokkende prestaties.

Verwacht geen sportwagenachtig weggedrag, maar de besturing is voor Defender-begrippen bijzonder direct en onderstuur blijft lang achterwege. Je kunt de Octa echt ontaard hard de bocht om gooien, wat steeds weer goed is voor een grijns die amper tussen de A-stijlen past. Dat je met die rijstijl blij mag zijn met een verbruik van 1 op 5, zal u niet verbazen, maar met enige terughoudendheid is 1 op 8 ook mogelijk. Voor wat het waard is.

Drie ton

De Land Rover Defender Octa is verkrijgbaar vanaf € 283.397. Kruis wat opties aan en je doorbreekt zomaar de 300K-grens. Voor dat geld heb je ook een Mercedes G 63 AMG, een Bentley Bentayga, een Aston Martin DBX, een grote Range Rover, de duurste Maserati Levante of de goedkoopste Lamborghini Urus. De keuze is reuze. Werden wij gedwongen om drie ton stuk te slaan op een prestige-SUV, dan kozen wij zonder aarzelen de Octa. Omdat understatement altijd te prefereren is boven Enzo Knol. Overigens is er al een Defender vanaf € 93.516.

* De naam Defender geldt voortaan als zelfstandig merk. Officieel heet de auto dan ook Defender Octa by Land Rover.

Lees ook:

A lawyer sitting at a desk with legal books, documents, and a newspaper, embodying professionalism.

NCC functioneert goed, maar instroom zaken blijft achter

Lees meer
Close-up of a wooden judge's gavel on a black desk, symbolizing justice and law.

RSJ: Jeugdigen vaker buiten strafrecht houden

Lees meer

Advocaat verdachte in soevereinenzaak: ‘Uitspraken waren dom, maar geen aanslagplannen’

Lees meer

Compliance en digitale zekerheid: cruciale pijlers voor moderne advocatenkantoren

Lees meer
soccer, international, holland, nederland, eredivisie, honor division, banner, flag, vitesse arnhem

Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

Lees meer

Nieuwe Uitdaging bij… o.a. Atlas Fiscalisten, Baker McKenzie, Van Benthem & Keulen

Lees meer

Rechtbank Rotterdam berispt advocaat wegens aanvoeren van niet-bestaande jurisprudentie

Lees meer

Advocaat persoonlijk aansprakelijk ondanks exoneratieclausule

Lees meer

Filed Under: Actueel Tagged With: auto

Vorige artikel
David's Cadillac: een eerlijk inkijkje in het leven van een advocaat
Volgende artikel
De passie van Nienke de Bruijn: detoxen met ‘spinning on steroids meets meditation’

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat stagiair(e) Rotterdam

Arbeidsjurist Gouda

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Rechtbank Rotterdam berispt advocaat wegens aanvoeren van niet-bestaande jurisprudentie

  • Nieuwe Uitdaging bij… o.a. Atlas Fiscalisten, Baker McKenzie, Van Benthem & Keulen

  • Opinie: ‘De afbouw van de hypotheekrenteaftrek is onvermijdelijk’

  • soccer, international, holland, nederland, eredivisie, honor division, banner, flag, vitesse arnhem Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

  • Advocaat persoonlijk aansprakelijk ondanks exoneratieclausule

Recente berichten

  • NCC functioneert goed, maar instroom zaken blijft achter
  • RSJ: Jeugdigen vaker buiten strafrecht houden
  • Advocaat verdachte in soevereinenzaak: ‘Uitspraken waren dom, maar geen aanslagplannen’
  • Compliance en digitale zekerheid: cruciale pijlers voor moderne advocatenkantoren
  • Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×