• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

De drie belangrijkste marketing- en salestips voor advocaten

11 november 2014 door Advocatie Redactie

Nu advocatenkantoren steeds verder onder druk komen te staan, is acquisitie voor advocaten belangrijker dan ooit. Maar wat is het effect van acquisitie op de positionering? Hoe verkoopt u zichzelf met behulp van een nieuwe richting? En hoe vindt u daar cliënten voor? Deze drie belangrijkste marketing- en salestips voor advocaten helpen u op weg.

De oude businessmodellen in de advocatuur staan onder druk door de komst van meer kleinere spelers in de markt. Waar de tariefstructuur bij grotere kantoren weinig flexibel is, stunten nieuwkomers met standaardtarieven voor bepaalde diensten. Daarnaast is er een groei in kantoren die zich specialiseren en zich als nichekantoor op de kaart zetten.

Kortom: de advocatuur innoveert. Maar ongeacht de route die u kiest, moet u zichzelf nog steeds verkopen. Hoe doet u dat het beste?

Stap 1: verplaats uzelf in uw potentiële cliënten
Bedenk welke vragen er bij prospects leven. Waar zit de pijn? Waar loopt de prospect in de dagelijkse praktijk tegen aan? Door uzelf te verplaatsen in de ander schept u vertrouwen: kennelijk begrijpt u wat er bij uw prospect speelt. Daarbij hebben de meeste prospects een aantal unique buying reasons (UBR’s) om juridische hulp in te schakelen. Op welke behoefte speelt uw kantoor in?

  • Cliënt heeft geen (juridische) expertise of ervaring
  • Cliënt kent de spelregels niet, of deze veranderen (wet- en regelgeving)
  • Cliënt heeft geen interne (juridische) capaciteit
  • Cliënt heeft geen tijd

Speel vervolgens in op de behoeften en pijnpunten waar uw kantoor een oplossing voor heeft. Gebruik deze ingrediënten in de communicatie en durf pijnpunten te benoemen.

Stap 2: waarom moeten potentiele cliënten bij uw kantoor zijn?
In uw communicatie is het belangrijk aan te geven waarom potentiële cliënten bij uw kantoor moeten zijn. En wel volgens de zogenoemde unique selling points (USP’s). Wat is de toegevoegde waarde van uw kantoor versus die van concurrenten? Wat maakt uw dienstverlening speciaal? Vragen die kunnen helpen uw USP’s te bepalen:

  • Opereert u in een specifieke markt?
  • Hanteert u een specifiek model of specifieke aanpak?
  • Heeft u een onderscheidende bedrijfscultuur (de ‘menselijke factor’)?
  • Bent u gespecialiseerd in een bepaald type dienstverlening?
  • Hanteert u een aspecifiek businessmodel?

Vraag huidige klanten ook naar de reden van samenwerking, dit kan u helpen scherp te krijgen waarom men voor uw kantoor kiest.

Stap 3: waar vindt u nieuwe clienten?
Heeft u de UBR’s en de USP’s voor uw kantoor in het vizier en communiceert u in de taal van uw potentiële cliënten? Het opvolgen van geïnteresseerde (warme) prospects is makkelijker dan het doen van koude acquisitie. Kiest u daar toch voor, dan kan een leverancier van bedrijfsinformatie u hierbij ondersteunen. Denk aan:

  • Het kunnen samenstellen en exporteren van prospectlijsten.
  • Het opvragen van uitgebreide bedrijfsachtergronden zodat u goed voorbereid op gesprek gaat.
  • Het volgen van bedrijfsnieuws en ontwikkelingen in de markt om te weten wanneer het beste moment is om contact te leggen.

Naast de bekende manieren om nieuwe cliënten te werven, is het tevens steeds belangrijker om goed online vindbaar te zijn op uw USP’s. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Het publiceren van content zoals (blog)artikelen voor eigen (online en social) media of vakmedia.
  • Het betaald adverteren in online zoekmachines op basis van belangrijke keywords (bijvoorbeeld Google of Bing), of op zakelijk netwerk LinkedIn.

Wilt u ook eenvoudig nieuwe prospects vinden? Neem dan een gratis proefabonnement op Company.info.

Filed Under: Actueel

Vorige artikel
Gratis online cursus van mr. dr. L.H.M. Zonnenberg!
Volgende artikel
De nieuwste ontwikkelingen rond faillissementen en algemene voorwaarden

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat medewerker Familierecht Den Haag

Advocaat ondernemingsrecht Veldhoven

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • De passie van Latisha Nunumete: vechten tegen de zwaartekracht

  • Advocaat treft gewond slachtoffer aan in kantoor na steekincident in Assen

  • Advocaat van Shukrula eist in kort geding toegang tot haar cliënt

  • Ex-medewerkers beschuldigen Knoops’ Advocaten van schrikbewind

  • NRC: OM blokkeert overdracht dossiers gearresteerde advocaat Shukrula

Footer

  • Nieuws
  • Business
  • Human Interest
  • Innovatie & Tech
  • Opinie en blogs
  • Tuchtrecht
  • Gouden Zandlopers
  • Top 50 Advocatuur
  • Top 30 Notariaat
  • Advocatie Magazine
  • Vacatures
  • Partners
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
  • Youtube
  • Nieuwsbrief
  • Contact en colofon
  • Meld nieuws
  • Adverteren
  • Vacature indienen

Advocatie is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement & Cookieverklaring
SDU

Het laatste nieuws van Advocatie
twee keer per week in je mail
?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

Aanmelden

×